28 oktober 2019

4 redenen om een rebranding te overwegen

Home > Blog > Artikel

#StayFreshAndCool

In het kort

Dat de branding van je bedrijf is zeer belangrijk is moeten we niet vertellen, maar wanneer is het tijd om te rebranden?! Je branding kan gewoon verouderd zijn maar er zijn nog redenen waarom en wanneer je moet rebranden. Benieuwd? In dit artikel vind je 4 redenen waarom je een rebranding zou moeten overwegen.

Verouderde website

#OldIsNotAlwaysGold

REDEN 1: Verouderde branding

Het is mogelijk dat je lettertype, flash- gebasseerde website of je kleurenpallet uit de jaren 90 je merk naar beneden trekt en ervoor zorgen dat het er verouderd uitziet. Wat ga je dan doen is de vraag? Het antwoord hierop is een rebranding. Enkele grote bedrijven hebben hierdoor zelf al enkele rebrandings doorgevoerd zoals je kan zien aan de logo van het bekende Airbnb. Zij hebben verschillende iteraties gedaan op hun logo om steeds met de tijd en verschillende trends mee te gaan.

Bedrijven die slim zijn rebranden omdat ze weten dat een goed design een bedrijf kan maken of breken, omdat ze weten dat ze hun oorspronkelijke missie zijn ontgroeid.

Reputatie van je merk

#BadRep

REDEN 2: Slechte reputatie

Een slechte reputatie uit het verleden kan een negatieve invloed hebben op het bedrijf en op hun activiteiten. Door een rebranding door te voeren kan je alle negatieve associaties met het betreffende merk verbeteren of zelfs wegnemen. Hierdoor kan de reputatie van het bedrijf hersteld worden of op zijn minst aan een heropbouw beginnen.

Een goed voorbeeld van een lokale rebranding is Dexia dat Belfius is geworden. Deze rebranding was doorgevoerd omdat Belfius met een schone lei wou beginnen en een niet zo aangenaam hoofdstuk wou afsluiten. Met een nieuw en fris imago wou Belfius de negatieve bijklank van de Dexia-groep van zich afschudden om zo opnieuw het vertrouwen van hun (toekomstige) klanten te winnen.

Relevantie van je merk

#StayRelevant

REDEN 3: Relevant blijven

Relevant blijven is één van de belangrijkste zaken voor een bedrijf of merk. Sommige merken veranderen hun logo bijna om het jaar terwijl andere pas elk decenium op een minimale maar memorabele manier veranderen. Enkele grote voorbeelden hiervan zijn BMW, Starbucks en Apple.

Deze merken zijn er al een zeer lange tijd en weten altijd hoe je het spel voor kunt blijven of toch nooit achter zal lopen. Hun logo’s zijn in de loop van de tijd veranderd om hun merk perfect te vertegenwoordigen. Zij weten hoe ze hun (loyale) klanten gelukkig kunnen houden en ervoor zorgen dat ze terugkomen voor meer.

Webrebranding is nodig

#WebRebranding

REDEN 4: Rebranding voor op het web

Je merk rebranden is één ding, maar je website eraan aanpassen is minstens even belangrijk. Wanneer je zaken van je merk aanpast zoals je logo, lettertypes en kleuren zal je deze ook moeten aanpassen/updaten op je website. Het resultaat dat hierna volgt is dat het geheel van die website dan helemaal niet meer samenhangt en je deze dan opnieuw moet gaan designen. Wat je best doet is het technische gedeelte van jouw website ook eens onder de loep nemem. De kans is reëel dat de code ook niet meer van deze tijd is en je die ook dringend moet aanpassen. Het resultaat hiervan is dus een compleet nieuwe website (laten) ontwikkelen.

Wat je vooral moet onthouden.

Je moet er vooral voor zorgen dat je mee blijft met de huidige trends en dat je branding nooit te hard verschilt met de huidige trends. Wanneer je merk in een slecht daglicht word gezet je op één of andere manier het vertrouwen terug kan winnen bij je klanten (al dan niet door een rebranding). Als je je logo wil veranderen moet je niet het hele geheel gaan veranderen. Enkele kleine subtiele aanpassingen zijn soms al voldoende. Last but not least. Als je website enkele jaren geleden gemaakt is je ook eens achterliggend moet gaan kijken. De code die toen gebruikt werd kan zeer hard verschillen met nu en presteert vaak niet meer optimaal.

Zelf een website of rebranding nodig?

Merk je zelf dat je branding of website verouderd is en ben je niet capabel om deze zelf aan te passen? Aarzel dan niet om ons te contacteren.
Enkele vragen die je misschien kan stellen om je te helpen om een keuze te maken:

  • Vertelt mijn merk een verhaal?
  • Beïnvloed een rebranding mijn merkwaarde?
  • Moet je je services verzamelen onder één samenhangende identiteit?
  • Kan je een probleem identificeren met je huidig merk?
  • Is je brandstory nog relevant?
  • Is je demografische doelgroep veranderd sinds het ontstaan van je merk?
  • Is je serviceaanbod veranderd in de loop van de tijd?
  • Zijn de kleuren, lettertypes of afbeeldingen van mijn merk verouderd?
  • Kunnen mensen uw boodschap op het eerste zicht begrijpen?
  • Creëert mijn merk een memorabele indruk die bij potentiële klanten blijft hangen?
Is één of meerdere van bovenstaande vragen van toepassing op jouw bedrijf of branding, contacteer ons en ons team zal u bijstaan waar nodig.

Foto Popkorn Team

Nog vragen?

Wil je graag nog meer ontdekken over Thibeau of over rebranding? Houd dan zeker onze sociale media in de gaten!

Meer over Thibeau Contacteer ons