April 2019

7 LinkedIn tips voor de volgende generatie

Home > Blog > Artikel

#StagiairTakeOver

Op zoek naar de ideale job?

Onze stagiair Fabian zocht voor jullie uit hoe jullie je LinkedIn profielen best kunnen optimaliseren als studenten. Als je de dag van vandaag afstudeert en klaar bent om je eerste echte job te zoeken is het belangrijk om je LinkedIn profiel goed op te stellen en te onderhouden. Dit komt omdat we niet langer onze eerste indruk maken op een sollicitatiegesprek, eerder op onze digitale aanwezigheid. Daarom moet je als student een goed LinkedIn profiel hebben en ik als zijnde stagiair bij Popkorn ga jullie hierbij helpen (you’re welcome). Om dit te doen heb ik 7 tips klaarstaan om je LinkedIn zo aantrekkelijk te maken voor HR, Headhunters, CEO’s, … als een rode doek voor een stier.

Profielfoto achter de schermen

Een passende profielfoto

Zoals ik daarnet al zei wordt je eerste indruk gemaakt op LinkedIn, dit doe je dan grotendeels met behulp van je profielfoto. Mijn advies hier is dat je je tijd neemt om een goede profielfoto te maken. Dit is namelijk geen alledaagse sociale media post, maar de eerste indruk voor je toekomstige werkgever.

Als student is het in de eerste instantie vooral belangrijk om jezelf te zijn, dit doe je grotendeels door de kleren te dragen waar je je goed in voelt en waarmee je zou gaan werken. Bij mij is dit bijvoorbeeld een simpele t-shirt met een toffe print erop, dit is iets waarin ik mezelf goed voel en het zegt ook meteen iets over mijn interesses of hobby’s. Ga dus eerst even voor jezelf na welke kleren dat dit dan voor jou zouden zijn, voel je je het best in een t-shirt, een hemd of toch liever een kostuum? Dit zijn allemaal mogelijkheden zolang dat je jezelf maar bent en dat deze ook wat meer over jou vertellen.

“Dress for the job you want, not the one you have.”

Tot slot is het interessant om de foto’s die je hebt genomen eens aan anderen te laten zien. Ga dus eens langs bij een goede vriend of vriendin die actief is binnen hetzelfde vakgebied en vraag aan hem of haar welke foto’s de beste zijn. Maar je vraagt je nu misschien af waarom dat het belangrijk is dat iemand anders dit voor ons beslist, wel dit komt omdat ons zelfbeeld vaak niet overeenkomt met hoe anderen naar ons kijken. Vandaar dat je dus best naar de mening van iemand anders gaat vragen.

Als je nog wat meer wilt te weten komen over fotografie, dan kan je hier terecht.

Screen with good LinkedIn Headline elipse

Een recente functietitel

We hadden daarnet al gezien dat je op LinkedIn nu de eerste indruk maakt met je profielfoto, maar je functietitel speelt hier ook een belangrijke rol in. Dit komt omdat deze titel samen met je profielfoto het eerste is wat mensen te zien krijgen als ze naar je zoeken op LinkedIn. Een functietitel is handig om mensen te vertellen wat je huidige status is, of om kenbaar te maken waarnaar je opzoek bent.
Als je naar een stage aan het zoeken bent is het bijvoorbeeld aangeraden om dit ook aan te geven in je functietitel. Denk zo maar aan “Student designer op zoek naar een uitdagende stage”. Toen ik opzoek was naar een stage had ik mijn functietitel op een gelijkaardige manier opgesteld, bijgevolg had ik meer kans om aanbiedingen te krijgen voor ergens stage te gaan lopen.

Als je op zoek bent naar werk is het aangeraden om duidelijk te omschrijven wat voor job dat je zoekt of welke meerwaarde dat jij te bieden hebt voor een bedrijf. Neem nu bijvoorbeeld “Student designer op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen een jong bedrijf”.

Keep it simple!

Samenvatting, klaar en duidelijk!

Dan zijn we bij de samenvatting aangekomen, dit is de plaats waar we wat meer over onszelf en onze ervaringen gaan vertellen. De kunst is hier om het kort te houden en meteen te vertellen waar het op aankomt, recruiters lezen namelijk vaak tussen de regels door om zo snel de belangrijkste informatie op te nemen.

Om ervoor te zorgen dat recruiters de moeite gaan doen om eens door je samenvatting te gaan, is het aangeraden om deze op te splitsen is duidelijke blokken. Start bijvoorbeeld met een korte intro waarin je wat meer verteld over jezelf en wat je te bieden hebt (keep it short and simple), dit is het deel dat mensen meteen te zien krijgen zonder verder te klikken. Vervolgens kan je enkele van je belangrijkste skills aanhalen, ik raad aan om hier te werken met een opsomming. Tot slot is het aanbevolen om als laatste je belangrijkste contactinformatie op te lijsten, denk zo maar aan je portfolio site, je telefoonnummer en je emailadres.

Connecties on LinkedIn elipse

En wat met mijn connecties?

Nu zijn we aangekomen bij het onderdeel over connecties, iets waar ik het als student redelijk moeilijk mee had. Bij connecties is het belangrijk om te letten op het aantal connecties dat je hebt en welke meerwaarde deze connecties dan juist hebben.

Als eerste gaan we eens kijken naar het aantal connecties dat je best hebt, het juiste aantal wordt grotendeels bepaald door je huidige situatie. Hiermee bedoel ik dat wanneer je net bent afgestudeerd, het toch wel aangeraden is om minstens over een 300 connecties te beschikken. Dit komt omdat je op deze manier kan aantonen dat je al een tijdje bezig bent met het uitbouwen van je netwerk en dus niet dat je pas begonnen bent met je LinkedIn profiel van zodra dat je de hogeschool verliet. Voeg dus geregeld medestudenten, docenten of zelfs collega’s van je stage toe en in no time heb je een stevig netwerk uitgebouwd dat laat zien dat je klaar bent voor de werkvloer.

Dan gaan we eens kijken naar welke connecties dat je het best aan je netwerk kunt toevoegen, dit hangt opnieuw af in welke situatie je jezelf bevindt. Als je op zoek bent naar werk is het aangeraden om bijvoorbeeld recruiters aan je netwerk toe te voegen, op die manier heb je de kans om op hun tijdlijn te verschijnen. Dit is vooral handig wanneer je bijvoorbeeld je functietitel aanpast en hierin vermeld dat je op zoek bent naar een job. De connecties die dan weer helemaal niet interessant zijn, zijn diegene die je helemaal niet kent en waar je nooit echt contact mee zal hebben. Deze weiger je best, op deze manier belanden er geen overbodige connecties in je netwerk.

Werkervaringen in de kijker

Wanneer we het over LinkedIn hebben moeten we het natuurlijk ook eens over het onderdeel van de werkervaringen hebben. De kans is groot dat je huidige profiel al beschikt over enkele werkervaringen, maar hoe kan je ervoor zorgen dat die van jou opvallen in vergelijking met die van de rest? Wel dit is niet zo moeilijk, maak je ervaringen gewoon aantrekkelijker door gebruik te maken van enkele relevante foto’s, een video of zelfs enkele slides van bijvoorbeeld een pitch. Dit is iets wat je heel snel kan doen en door het gebruik van beelden zullen de bezoekers van je profiel langer blijven hangen, zo kan je meer informatie overbrengen.

Volunteer elipse

Een hele lijst met profielonderdelen

Wist je dat je heel wat nieuwe profielonderdelen kan toevoegen op LinkedIn, dit kan dan gaan over allerlei zaken. Denk zo maar aan de talen die je beheerst, het vrijwilligerswerk dat je al gedaan hebt, de certificaten die al behaald hebt en nog zoveel meer. Het loont om zelf eens een kijkje te gaan nemen door deze lijst van profielonderdelen, om dan te beslissen welke je aan jouw profiel wilt toevoegen. Hoe meer informatie en prestaties dat je aan je profiel kan toevoegen, hoe meer dat je je toekomstige werknemer zal aanspreken. Ikzelf maak gebruik van de functie om de talen die ik beheers weer te geven, dit komt omdat recruiters vaak willen weten welke talen je zoal kan spreken.

Mobile data

En als kers op de taart, referenties!

Als je ervoor wilt zorgen dat een recruiter te weten komt waar je goed in bent, dan kan je altijd gebruik maken van skills. Je kan zelf skills toevoegen aan je profiel, als designer kan je hier bijvoorbeeld enkele Adobe programma’s plaatsen en als developer plaatst je hier best enkele programmeertalen vermelden, vervolgens kunnen andere mensen je hierop punten geven. Al bij al is het belangrijk om hier alles skills op te lijsten die volgens jou een meerwaarde hebben binnen je toekomstige job. Maar het is vaak zo dat mensen deze niet uit zichzelf gaan geven, daarom dat het handig is om aan enkele van je connecties te vragen of zij je skills willen beoordelen. Vermeld zeker ook over welke skill het dan gaat, wees ook niet bang om ze allemaal aan te halen.

Naast skills hebben we ook nog aanbevelingen, deze hebben het meeste impact van de twee. Aanbevelingen ga je natuurlijk ook niet snel vanzelf krijgen, vandaar dat we deze opnieuw aan anderen gaan vragen om deze voor ons te schrijven. Als je net afgestudeerd bent kan je best eens aan je stagebegeleider vragen om voor jou een aanbeveling te schrijven, dit komt omdat je bij hem of haar je eerste werkervaring hebt opgedaan en vandaar dat een aanbeveling van hen heel interessant is voor jou toekomstige werkgevers.

Foto Popkorn Team

Fabian Verheirstraeten

Ben je benieuwd naar mijn LinkedIn pagina? Bekijk het op mijn persoonlijke pagina!

Bekijk mijn profiel