Dat mensen jou contacteren voor bestellingen van je product of dienst weet je, maar van waar komen die mensen? Vind iedereen gemakkelijk zijn weg op jouw website of zijn er onderdelen die zorgen voor frustraties en dus het afhaken van honderden potentiële klanten?
Google Analytics is een gratis programma dat online draait. Het enige je nodig hebt om van dit programma gebruik te maken is een Google account. Daarna heb je toegang tot een immense hoeveelheid informatie over het verkeer op jouw website. We gaan vandaag door de 3 belangrijkste onderdelen hiervan.
Het onderdeel ‘Audience’ of ‘Doelgroep’ is zeer krachtig. Hier vind je terug wie je bezoekers zijn. Zijn het voornamelijk vrouwen? Mannen? Welke leeftijd hebben ze? Wat zijn hun interesses? Waar bevinden ze zich? Op deze informatie kan je je advertenties gaan afstemmen.
Bij Audience kan je ook het aantal nieuwe gebruikers terugvinden, terugkerende gebruikers, hoeveel pagina’s er bezocht zijn geweest, hoe lang men op de site bleef en een heel belangrijke: de Bounce Rate. Dit is procentueel het aantal mensen dat na het bezoeken van slechts 1 pagina op jouw website, de site alweer verlaat. Als dit percentage boven de 50% ligt, is dit een slecht teken en moet het meteen onderzocht worden.
Het gedrag bekijken dat mensen vertonen op je site is de beste manier om jouw website optimaal te laten werken en zo te zorgen voor meer succesvolle leads. De pagina’s die men eerst bezoekt (landingspagina’s), bij welke pagina’s men de website verlaat (exit pagina’s), welke flow ze volgen, hoe snel alle pagina’s laden,… Als je tijdens het bekijken van deze gegevens pieken merkt waar je ze niet wilt, kunnen deze aangepast worden en kan je zo de gebruiksvriendelijkheid van jouw website vergroten.
We hopen je hiermee een algemene indruk van Google Analytics te hebben gegeven. Buiten de besproken informatie, zijn er nog enorm veel andere zeer interessante onderdelen en subonderdelen in Google Analytics.
Ken je Kevin al?Hij gaat samen met jou je online marketing strategie bekijken en optimaliseren. Contacteer Kevin en hij gaat meteen aan de slag om zo veel mogelijk conversies te halen voor jouw bedrijf.
Meer over Kevin Contacteer ons