29 maart 2021

Facebook voor beginners #1 - Advertenties

Home > Blog > Facebook voor beginners #1 - Advertenties

#InHetKort

Hoe werkt Facebook Advertising?

Er zijn verschillende manieren om je bedrijf, producten, diensten, … te promoten op Facebook, Instagram, Messenger en meer. Om zo effectief mogelijk te kunnen adverteren is het handig dat je weet dat er verschillende advertentie en campagne types zijn. Weet jij al welke mogelijke campagnes je kan opstarten via Facebook Business? We nemen je even mee in het proces van Facebook Advertising.

Doelstellingen Facebook advertentie

De eerste stap: Je doelstelling

Bepaal allereerst de doelstelling van je campagne. Je maakt hier de keuze tussen de 3 grote peilers van doelstelling: Bekendheid, overweging en conversie. Bij bekendheid moet je denken dat je vooral je merk aan een zo groot mogelijk publiek gaat voorstellen. Het gaat hier dus vooral om het bereik van je advertentie. Overweging gaat dan weer meer over interactie met je advertentie, bijvoorbeeld verkeer naar een website, likes of comments op een bericht, installaties van je applicatie, echte weergaves van je video en meer. De laatste peiler, conversies, legt dan weer focus op mensen die het meeste kans maken om effectief tot aankoop van producten of invullen van contactformulieren over te gaan.

Overweeg dus eerst goed wat je wil bereiken met je advertentie en maak de juiste keuze. Een goed begin is half gewonnen!

Doelgroep en budget Facebook advertentie

Stap twee: Wie wil je waar bereiken en hoeveel mag dat kosten?

Afhankelijk van het doel dat je aan je advertentie hebt gegeven krijg je nu meerdere opties. Om niet al te veel uit te wijden ga je in deze stap eerst moeten bepalen waar je gebruikers interactie zullen hebben met je bedrijf afhankelijk van je gekozen doel. Zo geef je bijvoorbeeld al weer of je conversie plaats zal vinden op een website, app of gesprek op messenger.

Daarna bepaal je het "waar, wanneer en voor hoeveel geld". Over het algemeen lopen advertentiecampagnes over een minimum van 5 dagen om voldoende gegevens te kunnen verzamelen om optimaal te presteren. Elke advertentie is voor Facebook ook een leerproces en dus vraagt het een aantal dagen om goed in te schatten welke mensen het beste met je advertentie omgaan. Je kan dan voor een minimumbedrag van € 2 per dag al aan het werk.

Na je budget en looptijd kies je wie je wil bereiken en wanneer, ook afhankelijk van je doel op welk Facebook platform (Facebook is ook Instagram, WhatsApp en Messenger). Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om eenvoudigweg in het Facebook of Instagram tijdslijn overzicht tevoorschijn te komen of in de rechterkolom tussen de andere gesponsorde berichten, in-stream tijdens video's, tijdens het zoeken op Facebook of nog veel meer. Je hebt hier dus echt wel wat keuze en de beste keuze hangt sterk af van welke media je zal gebruiken (foto, video, welk formaat, …) voor je advertentie. Een verticale video is bijvoorbeeld ideaal voor tussen Instagram of Messenger stories terwijl een 1:1 foto het beter zal doen in het tijdslijn overzicht.

Facebook advert example

De "laatste" stap: Bepaal je advertentiemateriaal

Nu is het tijd om je schrijftalent boven te halen en de begeleidende teksten van je advertentie in te stellen zowel als de effectieve bestanden te selecteren die je wil gebruiken als media. Als je goed opgelet hebt weet je dat je in de vorige stap al moest kiezen waar je deze media zal tonen, je moet je dus al van in het begin goed bewust zijn van het totaalproces om in elke stap de juiste keuze te kunnen maken. Geef je bijvoorbeeld in dat je in het Facebook tijdslijn overzicht wil gaan promoten en kies je dan een verticale video dan weet je al dat je fout bezig bent.

Denk goed na over je teksten. De juiste woorden in de juiste volgorde zorgen er voor dat je gebruiker meer leest dan enkel de eerste zin. Koppel je doel slim aan je woorden en neem meteen de aandacht van je gebruiker met passende media.

FB Advertising analytics

De opvolging: Je cijfers

Laat je campagne niet gewoonweg blind voor de hele periode lopen. Ga op tijd een kijkje nemen in de statistieken. Gaan er genoeg mensen effectief in op je advertentie? Zijn er misschien aanpassingen die je kan doen aan je tekst om meer de aandacht te grijpen? Is de gekozen afbeelding echt wel de juiste keuze? Kijk verder dan het eerste opzicht en experimenteer. Je kan bijvoorbeeld een extra afbeelding toevoegen aan je advertentie en de cijfers vergelijken met je eerste keuze. Onderzoek en optimaliseer tijdens je loopduur en komt niet voor onaangename verrassingen te staan op het einde van je campagne.

Foto Popkorn Team

Adverteren op sociale media? Easy!

Op sociale media bereik je snel een breed publiek, de kunst zit er in om er voor te zorgen dat dit het juiste publiek is. Vragen over adverteren op sociale media? Contacteer ons gerust!

Meer over Kevin Contacteer ons