Oktober 2019

Google voert binnenkort een grote wijziging door in het zoek algoritme!

Home > Blog > Artikel

#GoogleSearch

In het kort

De grootste zoekrobot van de wereld heeft een wijziging aangekondigd in het zoek algoritme, maar wat wil dit zeggen? Concreet wil dit zeggen dat er tot 10% van de zoekopdrachten andere resultaten zullen geven. Wat dit inhoudt en hoe je je hierop kan voorbereiden vertellen we in dit artikel.

Voorbeeld van Google Search

#NotSoUseless

Nutteloze woorden

De hele wijziging in het zoek algoritme draait rond “nutteloze woorden” of wat Google tot voor kort zag als nutteloze woorden. In een zoekopdracht werden woorden die in eerste instantie niet relevant waren voor de zoekopdracht weggelaten bij het tonen van resultaten. Google haalde zelf de belangrijke woorden uit de zoekopdracht en liet de rest vallen in het zoek algoritme.

Bij de zoekopdracht “Wie kan mijn website ontwikkelen” zijn de woorden “website” en “ontwikkelen” belangrijker dan de rest van de woorden. Het grote probleem van dit algoritme is dat de context van een zoekopdracht kan wegvallen.

Tijdens de aankondiging van Google werd het volgende voorbeeld aangehaald:
Bij de zoekopdracht “Kan je medicijnen afhalen voor iemand apotheek” zou het oude algoritme de woorden “medicijnen” en “apotheek” eruit halen en de lokale apothekers tonen in de veronderstelling dat je naar een apotheek in de omgeving aan het zoeken bent. Het nieuwe algoritme van Google merkt ook de andere woorden op en zal bepalen dat je aan het zoeken bent naar informatie of je medicijnen kan afhalen bij de apotheek voor iemand anders.

BERT

#Bert

BERT

Wie is BERT? Bert is de omschrijving van het nieuwe algoritme “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” of in het Nederlands “Bidirectionele encoderrepresentaties van transformatoren”, nog niet veel wijzer, we leggen het kort even uit: Aan de hand van artificiële intelligentie en veel (heel veel) data worden zoekopdrachten verwerkt om de context te begrijpen en resultaten te tonen die aansluiten bij de contect.

Waarom BERT

#Why

Waarom?

Zoals we reeds aanhaalde in het artikel is het belangrijk om de context te begrijpen om betere zoekresultaten te tonen. Maar het gaat niet enkel over betere zoekresultaten maar ook om foute zoekresultaten te vermijden. Zo haalde Google zelf aan dat met het huidige algoritme “zonder” of “geen” ook soms wordt genegeerd en er dus volledig foute zoekresultaten worden getoond. Maar ook andere tussenwoorden zoals “naar” worden in het huidige scenario genegeerd waardoor er bijvoorbeeld geen rekening wordt gehouden met de richting bij het zoeken van vluchten tussen twee locaties.

Wat moet je doen BERT

#What

Wat moet ik doen?

Analyseren en leren. Momenteel kan nog niemand bevestigen wat de invloed van deze wijziging zal zijn op het websiteverkeer. Wat we wel kunnen meedelen is dat het belangrijk is om je statistieken op te volgen, niet enkel het aantal verkeer van je website maar ook de conversie. Zo kan je analyseren of er een wijziging is in het verkeer van Google en kan je ook analyseren wat de kwaliteit van het verkeer van Google is. Aan de hand van deze statistieken kan je dan je website gaan optimaliseren, simpel gezegd: er verandert dus niets eigenlijk.

Ga (nog) niet optimaliseren voor BERT.

Om het artikel af te sluiten hebben we nog een laatste belangrijke bedenking: dat het momenteel nog onmogelijk is om echt te optimaliseren voor BERT. Toch kan je je voorbereiden met volgende tip maar ook dit is geen nieuwtje: Maak content voor je gebruikers en niet voor zoekmachines!

Foto Popkorn Team

Wees voorbereid.

Zin om jouw website even onder de loep te leggen? Stijn komt gerust eens langs om je digitale identiteit te bekijken.

Meer over Stijn Contacteer ons