Februari 2020

Help, iemand adverteert op mijn naam

Home > Blog > Artikel

#DirtyTactics

Een concurrent plaatst Google Ads op jouw merknaam?

Dat er smerige trucjes gebruikt worden als het op marketing aankomt is geen verrassing voor de meeste mensen. Een van de meest gebruikte is het adverteren aan de hand van de namen van je concurrentie. Dat is met online advertenties nu ook eenmaal zeer makkelijk. Benieuwd wat dit concreet inhoud en wat je er aan kan doen? Lees dan zeker verder.

Google Ads marketing voorbeeld

#DoesItWork

Hoe effectief is het?

Afhankelijk van de sterkte van de campagne van je concurrentie en je eigen website is het goed mogelijk dat je hier niet al te veel hinder van zal ondervinden. Merk je toch dat bij Google de advertenties van je concurrentie boven je eigen organische zoekresultaten komen kan je dit best aanpakken. Je verliest namelijk de zogenaamde “top of page” resultaten, dit zijn de eerste resultaten die je ziet wanneer je zoekt op Google. Deze resultaten zijn vaak de eerste waar een gebruiker op zal gaan klikken.

Onderschat het niet, deze aggresieve manier van concurreren kan zeer effectief zijn.

Google Ads search

#WhatToDo

Wat moet je doen?

Geen stress, er zijn meerdere manieren om hier tegenin te gaan. Om te starten SEO (Search Engine Optimization), als je in eerste instantie niet wil adverteren zorg er dan voor dat jouw website goed geoptimaliseerd is om deze advertenties de loef af te steken. Hoe kan je dit concreet doen: zorg dat je eigen bedrijfsnaam genoeg en op de juiste plaatsen voorkomt, zeker als je bedrijf op andere platformen (denk: booking.com, trivago, …) gaat voorkomen.

Daarnaast kan je natuurlijk ook zelf een Google Ads campagne opstarten. Voor een klein bedrag, dit kan zelfs 2 euro per dag zijn, maak je al een campagne die specifiek in gaat spelen op je eigen bedrijfsnaam. Op deze manier ben je er bijna zeker van dat de combinatie van een eigen Google Ads campagne met je eigen website de concurrentie zal verslaan.

Merk je dat je nog steeds niet eerst komt bij de zoekresultaten? Dan kan je via Google Ads ook een uitgebreide concurrentieanalyse bekomen waar je de werkpunten specifiek kan uithalen.

Trademarks Google Ads

Wat met handelsmerken?

Uiteraard mag niet alles op Google ads, handelsmerken zijn een heel andere zaak. Hier kan je heel snel bij Google Ads terecht om een klacht in te dienen of zelfs het gebruik van je handelsmerk compleet aan banden te gaan leggen. Is dit voor jou het geval dan vind je alle concrete informatie op Google Support.

Gebeurt dit echt zo vaak?

Zeker en vast, websites zoals booking.com hebben zelfs doorlopende campagnes die alle hotels op hun platform opnemen in hun Google Ads strategie. Combineer dat met de grootte en de kracht van het platform en je hebt daadwerkelijk een probleem. Een reus als booking.com de loef af steken is niet bepaald vanzelfsprekend en vraagt een doordachte en door data gedreven aanpak. Natuurlijk kunnen wij je hierbij ook begeleiden.

Kijk naar de data, niet naar je concurrent.

Er is geen enkele reden waarom je deze tactiek niet zelf zou toepassen natuurlijk. Op het einde van de weg is het een verzameling keywords die het beste aansluiten bij jouw business. Meer wel dan niet zijn ook de keywords die op je concurrenten slaan perfect voor jouw doelpubliek. We helpen je gerust bij het wikken en wegen van keywords, teksten en assets van je volgende Google Ads campagne.

Foto Popkorn Team

Meer weten?

Kom je graag meer te weten over dit onderwerp? We staan voor je klaar!

Contacteer ons