15 maart 2021

Het effect van 1 jaar lockdown

Home > Blog > Het effect van 1 jaar lockdown

#InHetKort

Wat is er gebeurd na 1 jaar lockdown?

Wat betekent 1 jaar globale pandemie voor het web en jezelf? Een heel goede vraag, we gaan dieper in op ons eigen web gedrag en het nationale web gedrag, dit na 1 jaar homeoffice en het openen en sluiten van horeca, winkels, het uitstellen van evenementen en andere zaken die we natuurlijk allemaal een beetje beu zijn.

Webshop is booming! (surprise, surprise)

Wat doe je als je favoriete winkel gewoonweg zijn deuren moet sluiten? We zoeken meteen naar hun webshop, uiteraard! Dat webshops nu een must-have zijn is voor niemand meer een verrassing. We hebben het ook in deze periode al meermaals aangehaald maar zullen het nu even statistisch bewijzen. We presenteren u in grafiek: het zoekgedrag rond het woord "webshop" van de gemiddelde Belg tijdens lockdown. 2019 in het rood en 2020 in het blauw. Waarschijnlijk weinig verrassend maar toch nodig om even te bekijken voor de staalharde ontkenners van het nut van een webshop (want ja, die zijn er zeker nog). De pieken zijn zeer duidelijk op te merken zowel aan de start van de eerste lockdown als de tweede. Onze verwachting is dat de curve wel weer zal stabiliseren maar dit zal doen op een hoger cijfer dan in 2019. Ontdek het volgend jaar op onze blog 😉

Zoekresultaten naar "Antwerpen shopping"

Shopping in Antwerpen is not booming! (surprise, surprise)

Als we de statistieken bekijken voor de zoekopdracht "Antwerpen shopping", nogmaals 2019 in het rood en 2020 in het blauw, zien we dat de piekmomenten nog steeds aansluiten bij de trending periodes net als in 2019 maar dan op een lager pitje. We hopen natuurlijk met jullie mee dat deze trend zich zal herstellen na deze pandemie. Wat kan je in de tussentijd doen? Zoeken naar "webshop" natuurlijk, want zo goed als alle winkels die je kan vinden op "De Meir van Antwerpen" zullen er wel al eentje hebben.

Facebook gebruiksdata

Met z'n allen naar sociale media (again!)

Aan het aantal maandelijkse actieve gebruikers van Facebook zagen we al een tijd dat de groei begon te dalen, maar dat was buiten COVID-19 gerekend. In Q1 van 2020 (dus tijdens de eerste pandemie) zijn deze cijfers weer de hoogte in gegaan. Iedereen zat thuis en trok massaal naar sociale media om hun sociale noden te vervullen en het laatste nieuws op te volgen. Na de eerste lockdown zien we dan ook dat de curve een forse daling maakte om naar het einde van het jaar met de komst van de tweede golf weer wat te stijgen. Wat onthouden we hier vooral? Dat inzetten op social media Marketing een goed idee is, zeker wanneer iedereen thuis zit!

Technostress notificatie emails

Technostress gaat de hoogte in

Wat-stress? Technostress. Dat is de stress die we ervaren doordat we langs alle hoeken en kanten door techniek worden afgeleid. WhatsApp bericht. Messenger bericht. Instagram volger erbij. E-mail van Google "Experts" die je willen helpen. Nog een WhatsApp'je van je baas of je nog aan je pc bent om 18:05. Je beste Instagram vriend heeft weer een foto geplaatst. En dat allemaal terwijl je als het even mag gewoon je pakje friet wil opeten dat net is aangekomen via thuislevering. E-mail net binnen trouwens, laat je snel weten wat je van hun service vond?

Als je na het lezen van bovenstaande blok nog geen hogere bloeddruk hebt gekregen, dan valt je technostress nog best mee. Voor de meeste mensen is technostress nog niet meteen hun grootste zorg, maar met het verplichte thuiswerk en de alsmaar meer gedigitaliseerde wereld waarbij binnenkort je diepvries een melding zal sturen dat je ijsblokjes klaar zijn worden de prikkels alsmaar erger. Onze hersenen zijn van bij het opstaan tot vlak voor het slapen bezig met het verwerken van digitale meldingen en meer.

Onze tip: Gebruik je vrije tijd op je thuiswerk dagen ook eens voor een wandeling in de natuur en vergeet heel toevallig je telefoon mee te nemen.

Foto Popkorn Team

Nood aan een digitale upgrade om deze tijden te doorstaan? No technostress!

Voor Kevin is het op digitaal vlak niet zo hard veranderd, hij was al best hard ondergedompeld in de digitale wereld. Als bedrijf is het natuurlijk een heel ander verhaal, we begrijpen best dat je mogelijks wat hulp kan gebruiken om in te spelen in deze alsmaar groeiende digitale wereld. Stuur ons gerust een bericht en we helpen je te groeien op het web, zonder technostress!

Meer over Kevin Contacteer ons