16 november 2018

Hoe goed is mijn website?

#InHetkort

Bekijk je eigen website eens kritisch

"Hoe goed is mijn website?" De vraag van iedereen die een website online heeft staan. Maar hoe kan je dit het beste testen? Waar moet je op letten en welke tools kan je gebruiken? We nemen het even nog eens voor je door zodat ook jij je eigen website wat beter begrijpt.

Snel snel snel!

Een laadtijd van amper een paar seconden langer dan het zou moeten veroorzaakt al een hoop frustraties bij je gebruikers. Je website moet snel inladen en een actie van je gebruiker moet meteen een effect hebben. Denk aan het verzenden van een formulier. Wanneer er binnen de 3 seconden niets gebeurt is je gebruiker al als een gek op de "Verzenden" knop aan het drukken, met alle problemen nadien als je hier niet op voorbereid bent. Ook Google gaat je website beboeten als hij niet snel genoeg is, of als je afbeeldingen en video’s niet geoptimaliseerd zijn. Al deze aspecten kan je eenvoudig nakijken door de Google PageSpeed tool

Let wel op, 100/100 halen is zeer lastig, zelfs de websites van Google halen deze score niet. De reden hiervoor is heel eenvoudig, een website is geen zwart-wit verhaal. Het is niet omdat je technisch 100 scoort dat je esthetisch 100 scoort, hier moet je dus een evenwicht zoeken. Daarnaast moet je ook rekenen dat je kan blijven optimaliseren maar dat het op een bepaald punt niet meer opweegt tegen de return. Deze budgetten kan je bijvoorbeeld investeren in online advertenties, meer informatie over online adverteren vind je in deze blog.

SEO!

Tja, iedereen wil toch gevonden worden op Google? Google je eigen bedrijfsnaam eens. Sta je niet in de eerste resultaten? Dan wordt je naar onder geconcureerd door adverterende bedrijven, of is er iets mis met je SEO. Wat is SEO? Dat lees je hier.

Mag het wat technischer?

Ben je meer bekend in de technische kant van de wereld van het web dan kan je gebruik maken van www.webpagetest.org. Deze website geeft je een zeer technische uitleg van hoe goed je website gaat scoren op technisch vlak. Dingen waar je gebruiker geen idee van heeft, maar wel een invloed hebben op zijn algemene ervaring op jouw website. Hoogst waarschijnlijk is deze technische mumbo jumbo niet direct iets wat je zal aanspreken, maar meer een tool voor je developers webbureau.

Wat kan je als niet-technische gebruiker meteen opmerken? Ken je dat HTTPS ding nog waar we al eens over spraken in deze blog? Wel, dat is nog steeds een noodzaak.

Je kan ook als je Chrome gebruikt de developer tools even open zetten door te rechterklikken op je pagina en op Element inspecteren te drukken. Zie je dan bij Console een hoop rode tekst dan is er hoogst waarschijnlijk iets mis, of gebruik je AdBlocker.

responsive visual

Mobile is king!

Dat iedereen alsmaar meer naar zijn smartphone grijpt heb je vast al gemerkt. Ook voor websites is vaak (beetje afhangend van je doelpubliek) een groot deel van je bezoekers je website aan het bekijken via smartphone. Natuurlijk is het scherm van zo’n toestel veel kleiner dan dat van je laptop of pc, maar dat betekend niet dat je website hier niet moet op inspelen. Het testen van je website via smartphone is de eerste stap die je moet nemen. Stel jezelf volgende vragen terwijl je aan het browsen bent:

  • Is hij gemakkelijk te doorzoeken via je smartphone?
  • Staat alles duidelijk op het scherm zonder dat je moet gaan zoeken?
  • Werkt alles naar behoren en is het niet te lastig om bepaalde links aan te duiden?
  • Laad alles snel genoeg in, ook via mobiele data?

Relevantie is queen!

Zorg er voor dat je website niet vol gaat staan met onnodige informatie waar je bezoeker moet door gaan filteren om zijn doel te bereiken. Een uitleg over je bedrijf is niet gepast op een contact pagina bijvoorbeeld, daar wil je dat je gebruiker meteen bij de telefoonnummers of het formulier terecht komt. Knal ook je homepage niet vol met muren van tekst. Hou het constructief, geef de basis informatie en link verder naar pagina’s waar (als de gebruiker dit wil lezen) er meer te vinden is over dit topic. Een website dat als een doolhof aanvoelt voor een gebruiker is een bron van frustratie. In deze digitale tijden wil iedereen snel en eenvoudig aan hun informatie komen, zonder al te veel omwegen of onnodige muren tekst hoeven te lezen.

social media visual

Navigeren zonder kompas.

Stel jezelf bij het aspect van navigatie de vraag: vind ik gemakkelijk wat ik zoek. Iemand die op zoek is naar je telefoonnummer moet in een oogomslag dit kunnen vinden. Dit is bijvoorbeeld zeer belangrijk voor restauranten. Klanten gaan vaak op de website van een restaurant op zoek naar een manier om te reserveren. Heeft je website geen reservatie platform, dan is het maar van zelfsprekend dat je telefoonnummer meteen in beeld moet komen. Een goede oefening die je kan doen is om bijvoorbeeld voor jezelf te zeggen “Ik wil weten wat mijn bedrijf doet”. Ga dan naar je website met die missie in je hoofd, en vind je meteen het antwoord dan is je missie geslaagd. Dit kan je herhalen voor alle aspecten waar je klanten naar op zoek zouden kunnen zijn. Wees wel kritisch, want je weet zelf natuurlijk perfect waar deze info staat op je website. Het moet voor een gloednieuwe gebruiker ook duidelijk en snel te vinden zijn.

Conclusie

Test je website zelf met een kritisch oog. Stel je in de plaats van een nieuwe gebruiker of klant die informatie zoekt op je website. Begin zelfs op google en kijk na of je via deze weg ook terug kan gevonden worden. Voor nog meer tips kan je ook terecht op de blog van Stijn.

Foto Popkorn Team

Nog vragen?

Kevin heeft al heel wat jaren internet-ervaring, hij analyseert jouw website met veel plezier.

Meer over Kevin Contacteer ons