Mei 2019

Hoe kijk jij naar Instagram?

Home > Blog > Artikel

#InHetkort

Wat werkt wel/niet op Instagram?

Vandaag zijn we meer bezig met het aantal likes in plaats van de content, dat dit een omgekeerd effect heeft weet iedereen al. Om te ontdekken wat nu werkt op Instagram hebben we onze stagiair Thibeau, geen fervent Instagram-poster maar wel een fervent Instagram-scroller, gevraagd zijn frustraties en tips op tafel te leggen! We vroegen zijn mening over wat een Instagram profiel goed of slecht kan maken.

Uniformiteit

Als we naar een account kijken op Instagram wat is er dan echt belangrijk voor jou?

Uit eigen ervaringen kan ik zeggen dat ik meer tijd spendeer op pagina’s die visueel aantrekkelijk zijn dan op accounts die er maar dood uitzien… Logisch toch?! Als ik een goede foto zie ga ik naar de pagina en voor ik op “volgen” klik scroll ik eerst door de laatste paar foto’s die op het profiel gepost staan. Als de pagina in z'n geheel mij aanstaat besluit ik pas om de pagina te volgen. De feed moet geen paradepaardje zijn maar het oog lust ook wel wat. Ook kan ik wel zeggen dat ik het haat als ik een pagina volg die niet consistente content post die aansluit bij wat ik verwacht van die pagina.

Instagram profile elipse

Profiel informatie

Zijn er naast de foto’s op de pagina nog informatie die belangrijk is voor jou? Ik denk bijvoorbeeld aan Story Highlights, de profiel foto en de BIO?

Haha, dat is heel eenvoudig voor mij, laatst had ik het nog voor dat ik een vriendschapsverzoek kreeg van iemand met een profielfoto met de beertjes filter er over en een handle met de meest bizarre combinatie. Bleek het uiteindelijk iemand van mijn kennissen te zijn die het wel leuk vond om zich zo op Instagram te plaatsen. Als het niveau “beertjes op profielfoto’s” is heb je bij mij al afgedaan. Laat mij het eenvoudig zeggen doe niet zot en zorg ervoor dat je een duidelijke afbeelding plaatst, bij merken een logo en bij personen een gezicht en liefst met een omkadering die past bij wat je doet. Denk maar aan fitnessers, die staan ook nooit met een kostuum op hun profielfoto.

Wat betreft de rest van de informatie moet deze gewoon catchy en overzichtelijk zijn, eventueel met iconen voor de duidelijkheid maar niets meer. Natuurlijk zijn overzichtelijke highlights interessant, zeker als ze nu en dan eens wijzigen en je meteen kan zien wat je te wachten staat.

Instagram suggestions elipse

Nieuwe accounts vinden

Nu we weten wat je overtuigd en wat je zeker niet kan smaken is het misschien interessant om te weten hoe je nieuwe accounts ontdekt.

Ik ga af en toe eens kijken tussen de suggesties die Instagram aanbiedt om “nieuwe” dingen te ontdekken. Als ik iets tegenkom dat dat mij aanspreekt ga ik eerst eens naar het profiel kijken voor ik het ga volgen. Ik wil wel weten wat voor content die persoon plaatst voor ik hem/haar überhout ga volgen. Verder durf ik wel eens zoeken naar paginas die voldoen aan mijn interesses om nieuwe accounts te vinden, denk maar aan hyped items (supreme, off-white, …), sport, youtube, gaming, Design, … .
Ook kijk ik eens naar profielen die voorkomen in stories of posts van accounts met hashtags die ik volg.

Instagram sponsored post elipse

Gesponsorde berichten

Reageer je wel eens op gesponsorde stories of posts?

Als de advertenties niets nuttig aanbieden (kijk maar naar die van Wish) dan scroll ik snel verder omdat alles wat daar opkomt 9 van de 10 keer niet boeiend is. Op ads van kledingwinkels of online shops durf ik wel eens klikken om te kijken wat voor kleding ze verkopen. Uiteindelijk bekijk ik de winkels gewoon zonder er iets op te kopen. Eerlijk gezegd koop ik mijn kleren liever zelf in de winkel of op bekende online shops.

Instagram profile of popkorn elipse

Nog tips?

Heb je nog tips voor bedrijven die jou willen bereiken als volger op Instagram

Vooral inspelen op de interesses en behoeftes van de personen die je wil bereiken. Niets is vreemder dan een volgverzoek te krijgen van een account waar je eigenlijk geen link mee hebt

Ben je zelf met een brand bezig of ben je een influencer en wil je mensen bereiken? Het eerste dat je dan best doet is overstappen naar een Instagram Business Account. Op deze manier kan je makkelijker gevonden worden omdat bezoekers je dan makkelijker kunnen contacteren. Met Instagram Business heb je ook een beter zicht op wie je content bekijkt, hoe oud ze zijn, waar ze wonen en op welke tijdstippen ze je posts bekijken. Aan de hand van deze gegevens kan je je content zo gaan afstellen om jouw ideale doelgroep te bereiken

Als laatste tip wil ik meegeven dat als je nog meer mensen bereiken je via Instagram Business je content kan gaan adverteren/promoten voor andere mensen maar dit is wel tegen betaling uiteraard. Zorg dan wel dat je advertentie aansluit bij je doelpubliek, en niet gewoon willekeurig dingen gaat sponsoren, zoals Wish.

Foto Popkorn Team

Thibeau Piessens

Thibeau liep in 2019 stage bij Popkorn. We leggen onze stagiairs graag eens op de rooster over een onderwerp dat hen aanspreekt om hun interesses te leren kennen. Wil je meer weten over de professionele eigenschappen van Thibeau? Check zeker eens zijn LinkedIn pagina!

Bekijk mijn profiel