Juli 2018

Instagram Marketing

Home > Blog > Artikel

#InHetkort

Een gids naar een succesvolle Instagram pagina

Wereldwijd zijn er meer dan 800 miljoen actieve gebruikers op Instagram en meer dan 3 miljoen in België. Maar hoe kan jij er tussen al die profielen nog uitspringen? Wij zochten al uit hoe je jouw doelgroep(en) kan bereiken en hoe je een succesvolle Instagram strategie maakt.

Waarom Instagram gebruiken voor jouw bedrijf?

Voor je al jouw tijd en budget in Instagram investeert kijk je best even naar wat je wil bereiken en wie jouw doelgroep is. Zoals je wel weet hebben Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, … elk een verschillend doel, kies dan ook enkel de kanalen waar je je doelgroep goed kan bereiken. Het is niet omdat je een vacature hebt openstaan dat je automatisch voor LinkedIn moet kiezen of omdat je een kledingzaak hebt dat je niets aan LinkedIn kan hebben.

Is jouw doelgroep actief aanwezig op Instagram?
Ja, lees hieronder dan verder hoe je jouw pagina succesvol maakt.
Neen, misschien investeer je best in een andere strategie.
Geen idee, contacteer ons voor een gepersonaliseerde analyse van jouw bedrijf.

Instagram profile elipse

Creëer een content strategie voor Instagram

Content is het hart van Instagram, specifieker afbeeldingen en video’s. Zo nu en dan een post plaatsen zonder strategie zal jouw Instagram account niet succesvol maken. Er zijn bepaalde Instagram logaritmes die bepalen hoeveel je posts zullen verschijnen in een tijdlijn. Instagram streeft ernaar om zoveel mogelijk “vrienden en familie” content te tonen op een tijdlijn. Om uit te leggen hoe het algoritme werkt zouden we hier teveel uitwijken. Om een sterke community op te bouwen moet jouw content strategie rekening houden met het volgende:

  • Hoe vaak je iets post
  • Wanneer je post
  • Wat je post en hoe dit is opgemaakt

“Don’t judge a post by its number of likes.”

Bouw aan een Instagram merk voor jouw bedrijf

Instagram draait rond visuals, jouw huisstijl / brand identity zou dus in elke post naar voren moeten komen. Probeer zoveel mogelijk visueel consistente afbeeldingen te gebruiken zodat gebruikers jouw foto’s direct linken aan jouw merk. Dit kan je doen door steeds dezelfde filter te gebruiken, bepaalde kleuren en fonts te gebruiken of andere visuele elementen. Een andere populaire techniek om herkenbaarheid te creëren zijn hashtags. Aan de hand van een hashtag met woorden die naar je merk verwijzen kan je uniformiteit uitstralen, dit kan je blijvend doen of voor een tijdelijke campagne. Zo vind je alle gerelateerde post gemakkelijk terug.

Instagram profile elipse

Post vs Stories

Waar de “gewone” Instagram posts de focus leggen op hoge kwaliteit foto’s, moeten de stories dat niet zijn. Stories zijn spontane momenten die je vastlegt om je volgers op de hoogte te houden. Live video’s of beelden achter de schermen zijn hier zeer populair, zeker bij bekende gezichten. Deze foto’s worden vaak vluchtig bekeken door je volgers dus zet hier ook luchtige, aangename content in.

Enkele tips

Als laatste willen we nog enkele tips en tricks meegeven.

  • Post enkel foto’s van goede kwaliteit
  • Probeer een visuele stijl te ontwikkelen zodat je volgers jouw foto’s herkennen.
  • Plaats consistent berichten
  • Stories plan je niet, deze zijn spontaan
  • Zoals op elk sociaal media kanaal geldt hier ook “kwaliteit boven kwantiteit”.

Foto Popkorn Team

Meer weten?

Kom je graag meer te weten over dit onderwerp? We staan voor je klaar!

Contacteer ons