Wereldwijd zijn er meer dan 800 miljoen actieve gebruikers op Instagram en meer dan 3 miljoen in België. Maar hoe kan jij er tussen al die profielen nog uitspringen? Wij zochten al uit hoe je jouw doelgroep(en) kan bereiken en hoe je een succesvolle Instagram strategie maakt.
Voor je al jouw tijd en budget in Instagram investeert kijk je best even naar wat je wil bereiken en wie jouw doelgroep is. Zoals je wel weet hebben Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, … elk een verschillend doel, kies dan ook enkel de kanalen waar je je doelgroep goed kan bereiken. Het is niet omdat je een vacature hebt openstaan dat je automatisch voor LinkedIn moet kiezen of omdat je een kledingzaak hebt dat je niets aan LinkedIn kan hebben.Is jouw doelgroep actief aanwezig op Instagram?Ja, lees hieronder dan verder hoe je jouw pagina succesvol maakt.Neen, misschien investeer je best in een andere strategie.Geen idee, contacteer ons voor een gepersonaliseerde analyse van jouw bedrijf.
Content is het hart van Instagram, specifieker afbeeldingen en video’s. Zo nu en dan een post plaatsen zonder strategie zal jouw Instagram account niet succesvol maken. Er zijn bepaalde Instagram logaritmes die bepalen hoeveel je posts zullen verschijnen in een tijdlijn. Instagram streeft ernaar om zoveel mogelijk “vrienden en familie” content te tonen op een tijdlijn. Om uit te leggen hoe het algoritme werkt zouden we hier teveel uitwijken. Om een sterke community op te bouwen moet jouw content strategie rekening houden met het volgende:
Instagram draait rond visuals, jouw huisstijl / brand identity zou dus in elke post naar voren moeten komen. Probeer zoveel mogelijk visueel consistente afbeeldingen te gebruiken zodat gebruikers jouw foto’s direct linken aan jouw merk. Dit kan je doen door steeds dezelfde filter te gebruiken, bepaalde kleuren en fonts te gebruiken of andere visuele elementen. Een andere populaire techniek om herkenbaarheid te creëren zijn hashtags. Aan de hand van een hashtag met woorden die naar je merk verwijzen kan je uniformiteit uitstralen, dit kan je blijvend doen of voor een tijdelijke campagne. Zo vind je alle gerelateerde post gemakkelijk terug.
Waar de “gewone” Instagram posts de focus leggen op hoge kwaliteit foto’s, moeten de stories dat niet zijn. Stories zijn spontane momenten die je vastlegt om je volgers op de hoogte te houden. Live video’s of beelden achter de schermen zijn hier zeer populair, zeker bij bekende gezichten. Deze foto’s worden vaak vluchtig bekeken door je volgers dus zet hier ook luchtige, aangename content in.
Als laatste willen we nog enkele tips en tricks meegeven.