01 februari 2021

Wat moet er op mijn website staan?

Home > Blog > Wat moet er op mijn website staan?

#InHetKort

Wat is echt nodig op mijn website?

Een vraag die iedereen met een eigen website wel al eens stelt: wat moet er nu in hemelsnaam op mijn website staan? Dit hangt af van je doel, je type bedrijf en nog veel meer. Natuurlijk zijn er wel steeds een aantal zaken waar je altijd rekening mee moet houden omdat ze op iedere website van groot belang zijn. We nemen je even mee en leiden je rond in de 'website necessities'!

De blikvanger: je homepage

Je homepage is vaak de eerste pagina die je bezoekers zullen zien. Net als een etalage in een winkel of je eerste woorden op een sollicitatiegesprek is een eerste indruk van groot belang. Komt je homepage rommelig, onprofessioneel of onduidelijk over dan is de kans dat je website meteen verlaten wordt door een bezoeker groot. Het is niet de bedoeling om de bezoeker meteen met informatie te overrompelen. Een gouden regel is hier: Kort maar krachtig!

De gebruiker moet in een kort overzicht meteen kunnen zien wie je bent, wat je aanbiedt en waarom dit voor hem of haar de beste keuze is. Ook moet de gebruiker meteen naar de juiste pagina's kunnen navigeren zonder dat dit een zoektocht naar een verloren Maya tempel lijkt. Houd steeds rekening met volgende puntjes op je homepage:

  • Geef je aanbod kort maar krachtig weer
  • Geen wall of text op je homepage! Hou het kort
  • Voorzie een duidelijke navigatie naar de belangrijkste onderdelen van je website
  • Zorg voor duidelijke contactinformatie
  • Werk indien nodig met een call to action blok, een knop die je bezoekers aanzet tot een actie. (offerte aanvragen, producten kopen, contact opnemen, …)

De gouden appel: de "call to action"

Afhankelijk van je type business kan je call to action verschillen van een simpele offerte-aanvraag tot een aankoop van een product. Deze call to action is een herkenbare eyecatcher die je ook kan herhalen op andere pagina's. Hierbij is het belangrijk dat deze duidelijk genoeg is maar niet storend wordt. Een pop-up die elke 15 seconden als een hyperactieve chihuahua in het gezicht van de gebruiker springt is geen goed voorbeeld. Denk eerder aan een soort banner die tussen of onderaan een belangrijke pagina de gebruiker de mogelijkheid geeft makkelijk een offerte aan te vragen. Een call to action moet dus:

  • Duidelijk de actie weergeven
  • Aanzetten tot klikken
  • Strategisch geplaatst zijn (niet zomaar overal, maar daar waar het moet)
  • Nooit als storend ervaren worden

De frisse wind: nieuwe content om Google blij te maken en je SEO te boosten

De frisse wind: nieuwe content om Google blij te maken en je SEO te boosten

Aan de hand van steeds nieuwe content in je website te voegen kan je inspelen op je SEO kracht ( zorgen dat mr. Google je website linkt aan bepaalde zoekopdrachten dus). Je kan dit doen door bijvoorbeeld een blog in te werken op je website. Zo kan je artikels schrijven die aansluiten bij bepaalde zoekopdrachten en gebruikers naar je website brengen en je bedrijf leren kennen. Misschien ben jij ook wel door deze manier hier beland, welkom bij Popkorn in dat geval!

Recente content maakt niet alleen Google blij maar ook je bezoekers. Een website die er up-to-date is geeft een actieve look aan je bedrijf, je bezoekers krijgen zo ook een reden om later eens terug te keren naar je website. De beste content om te verwerken in een blog:

  • Meer informatie over je producten of diensten
  • Nieuws of relevante topics uit je sector
  • Updates over je bedrijf of team (nieuwe collega's, bereikte mijlpalen, …)

De historie en visie: de achtergrond en toekomst van je bedrijf

Wanneer een bezoeker echt geïnteresseerd is in je bedrijf is het ook nodig om hem een inkijk te geven in je geschiedenis of je team. Daarvoor dient de Over ons pagina. Op deze pagina kan je naar hartenlust vertellen over je bedrijf. Wat zijn je sterke punten? Hoe ben je tot vandaag geraakt? Wie zit er in je team en wie zijn de gezichten die je klant kan verwachten bij een bezoek aan je bedrijf? Al deze vragen krijgen op je Over ons pagina best een antwoord. Je kan deze pagina ook gebruiken om bijvoorbeeld tevreden klanten aan het woord te laten over je diensten, hoewel deze testimonials ook best een eigen plekje kunnen krijgen in het geheel van je website.

Het belangrijkste puntje dat je in je achterhoofd moet houden op deze pagina is wel dit: je bezoeker wil geen boek lezen. Zorg voor een overzichtelijke kijk in je bedrijf, schrijf geen boek over je road to the top maar werk eerder aan de hand van bijvoorbeeld korte puntjes of een tijdslijn.

De praktische kant: je contactinformatie

De praktische kant: je contactinformatie

Niet alleen een contactformulier is een noodzaak op deze pagina maar ook je basisgegevens. Naast de gebruikelijke gegevens zoals je adres, e-mail en telefoonnummer kan je hier ook je openingsuren vermelden. Belangrijk is dat je e-mail en telefoonnummer duidelijk zichtbaar zijn aangezien het vaak deze gegevens zijn die je bezoekers zullen zoeken op deze pagina. Sommige informatie is ook wettelijk verplicht om te vermelden zoals bijvoorbeeld je ondernemingsnummer of in geval van beroepen waarvoor een vergunning vereist is moeten deze ook vermeld worden.

De technische kant: privacyverklaring, cookiemeldingen en nog veel meer

Je kan in 2021 (en al een tijdje eigenlijk) niet zomaar alle gegevens van je bezoekers gaan opslaan. Hiervoor heb je zowel hun goedkeuring als een duidelijke verklaring en melding nodig op je website. De wet op de gegevensbescherming (Dat GDPR beest waar iedereen het over heeft) bepaalt dat je dit steeds moet vermelden welke gegevens je verzamelt en wat je hiermee gaat doen. De perfecte plaatsen om deze administratieve rompslomp aan (toch wel niet te onderschatten) informatie zijn je privacy en cookies pagina's. Deze tekst moet ook juridisch in orde zijn dus schrijf hier niet zomaar even snel zelf een klein tekstje voor maar laat dit zeker eens dubbelchecken bij bijvoorbeeld een advocaat.

Indien je een webshop hebt komt hier nog een groot stuk extra informatie bij. Je gebruiksvoorwaarden en regelingen in verband met waarborgen, retours en leveringen moeten allemaal netjes vermeld staan.

Je hebt waarschijnlijk ook wel al gemerkt dat die storende cookie pop-ups nu echt wel overal te zien zijn. Dit dus ook omdat ze wettelijk verplicht zijn. Je moet je bezoekers dus kunnen melden welke cookies je website gaat plaatsen. Dit is meestal een technische zaak waar je als gewone internet bezoeker niet al te veel kaas (of koekjes) van gegeten hebt. Je contacteert dan best je website ontwikkelaar om een lijstje te bekomen welke cookies je website zal (of wil) plaatsen zodat je je bezoekers accuraat om toestemming kan vragen.

Foto Popkorn Team

Liever iemand anders laten nadenken over je website? Wij staan klaar.

We begrijpen dat al deze informatie natuurlijk heel overrompelend kan zijn, gelukkig beschikken wij al over de nodige kennis om er voor te zorgen dat je nieuwe website aan al deze puntjes voldoet. Interesse om samen je nieuwe website te lanceren?

Meer over Kevin Contacteer ons