3 oktober 2018

Het belang van storytelling in webdesign.

#InHetKort

Grab the moment

Vanaf het eerste moment dat de gebruiker op jouw website komt, moet de gebruiker zich in jouw verhaal bevinden. De website moet jouw verhaal kunnen vertellen zonder verdere uitleg, daarom is het belangrijk dat dit verhaal ook vanaf stap één in het designproces aanwezig is.

Story experience

#DesignStorytelling

Crafting a good experience is like telling a good story

Wat voor website je ook hebt, het moet een verhaal vertellen om de gebruiker aandachtig en geïnteresseerd te houden. Als de website van een restaurant niet vertelt hoe lekker het eten is en hoe gezellig je daar kan gaan eten, zullen de gebruikers van je website dit ook niet weten en waarschijnlijk ook niet langskomen. De juiste teksten, de juiste afbeeldingen, iconen, … kunnen dit voor jou doen.

Hoe zorg je nu voor een goed verhaal in jouw website? Zoals altijd is ook hier een goede voorbereiding zeer belangrijk. Zorg ervoor dat je een antwoord hebt op de volgende vragen:

  • Voor wie is je website
  • Welk doel heeft je nieuwe website?
  • Wat zijn gezamenlijke punten tussen jouw bedrijf en je doelgroep?
  • Welke nood wil je oplossen?

Het belang van copywriting in webdesign

Soms is het niet mogelijk om Lorem ipsum te vermijden, maar indien mogelijk probeer je best de content ter beschikking te hebben bij het begin van het designproces. Maar niet gewoon content ter beschikking hebben is belangrijk, goede content is nog belangrijker. De ervaring van de gebruiker op de website hangt af van hoe goed de teksten geschreven zijn en dit samen met goede afbeeldingen één geheel vormt. Je kan alle regels volgen voor een gebruiksvriendelijke website te ontwerpen maar toch de gebruikers een slechte ervaring op je website geven als de teksten op je website niet duidelijk maken wat je bedoelt.

Violent Gaming

The death of Lorem ipsum

Laat je niet verrassen

Lorem Ipsum is soms de makkelijkste oplossing om je design te maken maar als je zelf de content niet gaat schrijven, houdt er dan rekening mee dat de lengte van de tekst zal verschillen en laat het design dan ook niet breken bij meer/minder tekst. Probeer indien mogelijk de content te bemachtigen voor je aan het ontwerp begint. Probeer samen met je klant op dezelfde golflengte te zitten over wat de website moet vertellen.

De kans dat er uiteindelijk nog wijzigingen gaan gebeuren aan de content van de website is groot (zeer groot), daarom is het belangrijk om hier steeds rekening mee te houden in het ontwerp.

The power of storytelling

In alle communicatie is het belangrijk om te onthouden dat het niet het bedrijf is dat consumenten aanspreekt maar wel mensen die tegen andere mensen spreken. Door middel van storytelling op je website kan je een connectie maken met deze gebruikers en een emotionele band opbouwen voor je product of merk.

Foto Popkorn Team

Visual Storytelling

Om van jouw website een pakkend verhaal te maken kan je altijd rekenen op de expertise van Robin. Heb je vragen om jouw website ook om te toveren tot een success, helpt hij je met veel plezier verder.

Meer over Robin Contacteer ons