28 mei 2018

Waarom is AdWords belangrijk voor jouw bedrijf?

Home > Blog > Artikel

#InHetkort

Combineer je Online Marketing

Google AdWords is een gemakkelijk te gebruiken en effectief platform om je bedrijf een extra boost te geven, zowel in online bekendheid als sales. Creatief gebruik van text en afbeeldingen zorgen dat je een specifieke groep mensen online kan aanspreken. Wist je dat meer dan 90% van alle internet gebruikers geconfronteerd worden met advertenties op Google? Waarom zou jouw bedrijf niet deel uit mogen maken van deze slimme adverteerders?

Hoe werkt het?

Wanneer je een zoekopdracht uitvoert op Google zie je niet enkel organische resultaten. De top resultaten die je te zien krijgt zijn (meer wel dan niet) advertenties. Deze advertenties zijn gelinkt aan bepaalde keywords dat Google AdWords gebruikt om de beste advertenties uit te kiezen voor de zoekopdracht in kwestie. Het is jouw taak (of de onze) om er voor te zorgen dat jouw advertentie uitgekozen wordt boven alle andere.

Waarom zou ik dit overwegen?

AdWords zorgt voor een aantal belangrijke aspecten die je Online Marketing resultaten naar nieuwe hoogtes kunnen brengen. Een van deze is Snelheid. Met gewone SEO optimalisaties is het niet mogelijk om van vandaag op morgen het top resultaat op Google te zijn voor jouw branche. Met AdWords kan dit wel, zolang je budget het toelaat. We zeggen dus natuurlijk niet dat door AdWords het optimaliseren van SEO onbelangrijk is om goede Google resultaten te boeken, maar het is wel een manier om er voor te zorgen dat je toch gezien wordt terwijl je je SEO op punt zet.

Nog een aspect is de mindset van Google zelf. De huidige manier waarop Google zijn advertenties pushed tussen de organische zoekresultaten (en zelfs er boven) is een niet te onderschatten marketing kans. Ook de vele verschillende plaatsen waar Google jouw advertentie verspreid is een buitenkans. Je komt niet enkel tussen de zoekresultaten op Google te staan, maar je kan ook op de vele (meer dan 2,000,000 als we Google geloven) Partner websites terecht komen. Zolang jouw advertentie relevant is voor de gebruiker op dat moment, zij het via het huidige topic van de website waar je je op bevind of de YouTube video waar je naar kijkt. Als je keywords een match vormen dan zal je advertentie overwogen worden om gekozen te worden.

Quality > Quantity

What's the catch?

Natuurlijk kan je niet zomaar een hoog budget er tegenaan knallen om goede resultaten te boeken. Je gekozen 'cost-per-click' van je budget is maar een klein onderdeel van de verschillende factoren dat AdWords bekijkt om de meest passende advertentie te kiezen. De kwaliteit van je advertentie gerelateerd naar de huidige gebruiker is de grootste doorslaggever. Het schrijven van goede advertenties is een kunstvorm. Je campagnedoel, keywords en de text van je advertentie zelf gaan allemaal hand in hand wanneer Google je advertentie gaat scoren. Een sterke marktanalyse van je bedrijf, campagne doel en branche is van optimaal belang alvorens je een succesvolle advertentie kan opbouwen. Gelukkig is dat ook een van onze expertises.

Een groeiend verhaal

Een AdWords campagne is een constant evoluerend geheel. Door de vele tools die we tot onze beschikking hebben via AdWords krijgen we de kans om alles tot in de puntjes te testen, van de advertentie text of afbeelding tot de landing pagina en het leveringstijdstip. Alles kan onmiddelijk getest en aangepast worden. Het gaat hem allemaal om doordachte beslissingen. Alles is meetbaar en je kan opvolgen wat werkt en wat niet werkt. Het verwijderen van advertenties die het toch niet zo goed doen en ze vervangen met een nieuwe top advertentie gebeurt in een mum van tijd. Deze manier van werken en testen draagt over naar andere aspecten van je Online Marketing campagne. Wanneer je merkt dat bepaalde landing pagina's geen goede resultaten boeken kan je hun content gaan aanpassen om effectiever te zijn. Deze principes dragen ook over naar je Social Media advertenties en posts en zorgen voor een nog beter marketing geheel.

Het is niet omdat je begonnen bent met een set keywords of text ideeën dat je geen aanpassingen mag gaan maken. Het is juist belangrijk dat je alle opportuniteiten neemt om je keyword lijst te optimaliseren. Het einddoel is dat je keywords een lijst vormen die perfect aansluit met de zoektermen die je klanten invoeren. Dit is de belangrijkste stap omdat een optimale set keywords zijn success door vertaald naar de rest van je campagne. Wanneer je een goede keyword gevonden hebt kan je deze doordragen naar je SEO optimalisaties en je organische reach de hoogte in sturen.

Flexibiliteit

AdWords geeft je de mogelijkheid om zeer flexibel om te gaan met je campagne. Zo kan je sitelinks toevoegen die een bezoeker rechtstreeks diep je website in sturen naar specifieke pagina's, of je telefoonnummer er bij laten komen zodat ze je gemakkelijk kunnen opbellen. Er zijn vele extenties beschikbaar die Google allemaal in acht neemt om een optimale rendering van je advertentie aan de gebruiker te tonen, zolang je deze ook ingesteld hebt.

Bestaande klanten of geïnteresseerde gebruikers kan je ook opnieuw bereiken via remarketing. Een persoon die op je website beland is zonder een actie uit te voeren kan je specifiek terug gaan bereiken met een advertentie die relevant is aan wat hij op je website bekeken heeft. Je hebt vast wel de advertenties gezien van Zalando die toevallig weten welke t-shirt je hebt bekeken en je deze nogmaals aanbieden. Dat is remarketing, en een zeer effectieve manier om 'verloren' klanten toch nog binnen te halen.

Ook in het budget komt de flexibiliteit van AdWords terug naar voren. Tot een limiet van je dagbudget worden je ads kosten zodanig opgesteld dat je een maximaal aantal clicks gaat bekomen binnen je budget. Zie je dat je Facebook advertenties het zeer goed dan, dan kan je het budget meteen limiteren en verplatsen naar je Facebook ads. Merk je dat je SEO optimalisaties perfect op punt staan, dan kan je het AdWords budget gaan reduceren en de voordelen van je organische reach het werk laten overnemen.

Analytics page visual

Alles draait rond Relevantie

Google wil nog steeds een optimale ervaring voor haar gebruikers. Een click op je advertentie is net zo belangrijk voor jou als voor Google. Jij krijgt een bezoeker en Google wordt betaald. Om deze reden is de relevantie van je advertenties van het grootste belang. De Quality Score is de doorslaggever of de advertentie van je concurrent boven of onder die van jou staat, of al dan niet zelfs getoond zal worden. Wanneer je advertentie ook kwalitatief beter is, krijg je een verlaagde cost-per-click en dus meer verkeer naar je website voor een kleiner budget. Een goede Google AdWords campagne is volledig geïntegreerd met de rest van je Online Marketing. Een sterke website als landing pagina voor je advertenties zorgt voor een hoge Quality Score en een alsmaar stijgende performantie van je online aanpak.

Klaar om een gedetailleerde kijk te nemen op je AdWords campagne en nieuwe opportuniteiten te ontdekken? Wij helpen je graag verder.

Foto Popkorn Team

Hulp nodig met je online marketing?

Ken je Kevin al?
Hij gaat samen met jou je online marketing strategie bekijken en optimaliseren. Contacteer Kevin en hij gaat meteen aan de slag om zo veel mogelijk conversies te halen voor jouw bedrijf.

Meer over Kevin Contacteer ons