03 maart 2021

Clubhouse

Home > Blog > Clubhouse

#InHetKort

Clubhouse, een applicatie om op te nemen in je marketingplan?

Er duiken steeds nieuwe sociale media platformen op en de meest besproken van dit moment is Clubhouse. Ondertussen is het platform al immens populair hoewel je er enkel toegang tot krijgt via een invitatie en het enkel beschikbaar is voor iPhone. In onderstaande blog halen we kort aan wat Clubhouse is, hoe je erop kan adverteren en hoe je toegang krijgt tot de app.

Clubhouse in app store

Wat is die nieuwe Clubhouse applicatie nu?

Clubhouse is een nieuw sociale media platform dat zich focust op audio. Gebruikers van Clubhouse kunnen live luisteren naar gesprekken in verschillende chatrooms of zelf actief deelnemen aan de gesprekken. Je zou het kunnen vergelijken met Twitter waar iedereen tweet met dezelfde hashtag, hier is het dan enkel met audio in een chatroom waar het over dezelfde interesse gaat. Er zijn geen opnames, alle conversaties die plaatsvinden zijn dus zoals "echte" conversaties, je moet er dus live bij zijn.

Adverteren op Clubhouse?

Branded events en clubs

Je kan een merk eenvoudig linken aan een chatroom door het merk te vernoemen in de titel of beschrijving, dit in de vorm van Gepresenteerd door … of Gesponsord door …. Deze manier geeft de mogelijkheid om meer mensen te bereiken door in te spelen op de interesses van de mensen. Daarnaast kunnen de gebruikers ook getriggerd worden door het merk dat in de titel staat.

Acties van de hostsponsor

Zoals bij podcasts wel bekend is kan je midroll advertenties laten horen. Dit zijn advertenties of acties die om de zoveel tijd worden afgespeeld/voorgelezen om reclame te maken voor een product, merk of dienst. Zo kunnen chatroom moderators elk (half) uur iets gesponsord voorlezen, dit al dan niet gepaard met duidelijke acties voor de luisteraars. Aangezien er veel mensen komen en gaan tijdens een Clubhouse-sessie is deze manier van adverteren interessanter dan een gesponsord bericht voor te lezen in het begin.

Betaalde sprekers/Product placement

Betaalde sprekers / Product placement

Zowel merken als personen willen in de spotlight staan, dit zeker tijdens drukke chatroomsessies die een groot aantal mensen met een gemeenschappelijke interesse bereiken. Zo kan pay-to-play aangeboden worden, dit wil zeggen dat merken of bedrijven personen met een groot bereik gebruiken om hun producten, merken of diensten in de kijker te zetten. De persoon die de chatroom opstart wordt dus betaald om deze zaken aan te halen tijdens een sessie.

Zit je als persoon in kwestie met een ethisch dilemma of je producten/merken/diensten wil promoten? Beperk je dan enkel met zaken waar je zelf volledig achter staat of die je zelf gebruikt.

Hoe krijg ik toegang tot Clubhouse?

Op dit moment is Clubhouse "mainstream" aan het gaan en is de kans dat je toegang krijgt op het platform dus al een stuk groter. Je moet wel nog steeds een invitatie krijgen voor je een profiel kan aanmaken op de app. Wie kan je nu die gegeerde invitaties geven? Wanneer je een invitatie hebt ontvangen en de applicatie hebt geïnstalleerd kan je ook zelf invitaties verzenden. Zo ontvangen nieuwe gebruikers 2 invitaties die ze kunnen versturen naar andere personen. Succes!

Foto Popkorn Team

Vragen over Clubhouse?

Heb je interesse of wil je graag meer informatie over dit nieuwe Sociale Medium? Contacteer Stijn!

Meer over Stijn Contacteer ons