17 juli 2019

Facebook Business?!

Home > Blog > Artikel

#LetsTalkSocial

In het kort

Het is ondertussen al meer dan 15 jaar geleden dat Facebook gelanceerd werd. Van een monopoly in de sociale media naar een markt waar het zijn marktaandeel moet verdelen met verschillende andere kanalen. Zijn de hoogdagen van Facebook voorbij of zijn de bedrijfspagina’s op Facebook nog altijd hot topic? We analyseren verschillende onderdelen van een Facebook bedrijfspagina, hoe je ze vandaag optimaal kan benutten en waarom het nog altijd belangrijk is om een bedrijfspagina te hebben en te onderhouden.

Facebook Ads elipse

Ads

Eén van de beste manieren om je Facebookpagina te laten groeien is nog steeds door te betalen. Hoe langer je ermee wacht hoe duurder het wordt, probeer dus steeds zo efficiënt mogelijk te adverteren. Naast het klassieke promoten van een bericht kan je op Facebook zeer uitgebreid adverteren, één van de nieuwste manieren van adverteren is automatisch adverteren. Je bepaalt je doel en de geautomatiseerd advertenties zullen je helpen bij het maken en managen van de advertenties op de volgende manieren:

  • Verschillende versies – Aan de hand van verschillende versies van je advertentie zal de best presterende advertentie worden weergegeven.
  • Doelpubliek – Aan de hand van verschillende paramaters worden er voorstellen gedaan voor het doelpubliek. Deze paramaters worden automatisch bepaald door Facebook en zijn gebaseerd op omgeving, gelijkaardige pagina’s, …
  • Budgettering – Aan de hand van je doelen worden er voorstellen voor budgettering gedaan om zo een realistisch beeld te geven van wat je kan verwachten.
  • Notificaties – Aan de hand van meldingen zal Facebook je up to date houden over het verloop van je advertenties. Dit zorgt ervoor dat je je advertenties goed begrijpt en je ze tijdig kan bijsturen.

Messenger

Dat je met Facebook Messenger berichten kan sturen is al even gekend, het platform “Messenger” is ondertussen dan ook al 8 jaar oud. Naast de zeer persoonlijke communicatie die je kan voeren met jouw volgers heeft Messenger nog extra voordelen:

  • Website integratie - Het grote voordeel hiervan is dat je automatisch kan verder chatten zonder je berichten te verliezen. Het grote nadeel hieraan is dat je moet inloggen met Facebook en je niet kan chatten met bezoekers die niet over een Facebook account beschikken.
  • Chatbots en automatische antwoorden – Omdat niets zo belangrijk is als snel reageren kan je gebruik maken van automatische antwoorden of chatbots. Het nadeel hieraan is dat je via een persoonlijk medium gaat communiceren op een onpersoonlijke manier, vermeld dus steeds dat het om een automatische / robot communicatie gaat. Het voordeel hieraan is dat je snel kan reageren op berichten tot je zelf de communicatie kan overnemen. Wanneer kunnen chatbots nog handig zijn op Facebook? Als je veel gelijkaardige vragen krijgt zoals “Wat zijn de openingsuren?” of “Hoe kan ik support contacteren?” Aan de hand van een chatbot kan je je bedrijfspagina automatisch het goede antwoord laten versturen op deze vragen. Houdt er wel rekening mee dat deze communicatie niet foutloos altijd is.
  • Extra functionaliteiten – Facebook blijft de functionaliteiten van Messenger regelmatig uitbreiden. Zo zijn er de mogelijkheden om notities toe te voegen aan personen, dit kan handig zijn als er verschillende personen chatten uit naam van een pagina. Maar ook je kan ook afspraken maken met automatische herinneringen, personen labelen en zoveel meer. Houdt dus regelmatig Messenger in de gaten op je bedrijfspagina voor mogelijke updates.

Facebook publishing tools elipse

Publishing tools

Dat je door middel van de software je berichten kan inplannen in de toekomst is al lang gekend. Tools zoals Hootsuite zijn dan ook er handig voor de kleinere tot middelgrote ondernemingen, voor de grotere ondernemingen zijn er dan weer tools zoals Falcon. Er zijn echter verschillende redenen om deze tools niet te gebruiken en rechtstreeks te posten via Facebook:

  • Meertalig posten – Facebook heeft nog steeds de mogelijkheid niet ingebouwd om vanuit een andere tool te posten in verschillende talen. Wil je dit dus wel doen moet je twee verschillende berichten maken die je richt naar een andere doelgroep.
  • Video informatie – Video is het de toekomst en dat geld ook voor Facebook, je kan dan ook heel veel informatie meegeven aan de video’s die je op Facebook plaatst. Het nadeel is echter dat je niet al deze informatie kan meegeven met je video als je deze via een andere tool wil posten. Zo kan je bijvoorbeeld niet werken met srt bestanden, de bestanden die zorgen voor de ondertitels.
  • Beperkingen – Zoals we eerder in deze blog al aanhaalden evolueert Facebook zeer snel en is het niet mogelijk voor andere tools om al deze integraties even snel open te stellen. Dit zorgt ervoor dat je verschillende analyses nog best via Facebook doet.

Insights

Dat de statistieken van je Facebookpagina kan analyseren is niets nieuws, toch zijn er enkele handige inzichten die niet iedereen kent maar je wel kunnen helpen om je Facebookpagina te doen groeien:

  • Local insights / locale inzichten – Omdat er altijd veel moeite was om te achterhalen of bedrijven de juiste mensen (mensen in de omgeving) bereikten met hun advertenties is er nu de mogelijkheid om dit te analyseren. Aan de hand van deze statistieken kunnen advertenties worden bijgestuurd om meer lokale mensen te bereiken. Om de privacy van Facebook gebruikers te beschermen zijn deze statistiken enkel in percentages beschikbaar.
  • Content insights – Dit is geen specifiek onderdeel maar een algemene omschrijving van de inzichten die je kan terugvinden over alle content die je post. Dit wil zeggen dat je alle soorten content afzonderlijk kan gaan analyseren. Zo kan je stories en video’s afzonderlijk gaan analyseren. Dit geeft de mogelijkheid om beter om te gaan met de content. Houdt er wel rekening mee dat vele van deze analyses pas relevant / beschibaar zijn zodra er genoeg data is om te analyseren.

Foto Popkorn Team

Je Facebook marketing naar het volgende niveau?

Ik ben Stijn en ik begeleid mensen met hun sociale media verhaal! Ben je benieuwd hoe we je kunnen helpen dan kan je mij altijd contacteren. Ik kom graag even langs om te luisteren naar jouw uitdagingen en dan kunnen we bespreken hoe jij je doelen kan bereiken.

Meer over Stijn Contacteer ons