Een campagne valt of staat met de juiste doelgroep, dat van het bepalen tot het bereiken van deze doelgroep. Wie zijn ze, jouw potentiële klanten? Neen, niet iedereen heeft behoefte of nood aan jouw producten of diensten. Ontdek in dit artikel hoe je een duidelijke doelgroep bepaald voor gerichte marketing campagnes.Een kleine groep en een duidelijk doel is de ideale start van een campagne.
Een doelgroep is een verzameling van mensen met gemeenschappelijke factoren. Je kan kenmerken oneindig veel combineren om nieuwe doelgroepen te creëren. De meest voor de hand liggende kenmerken om doelgroepen te bepalen zijn geslacht, geografie en leeftijd. Je kan best verder gaan dan deze kenmerken om een goede doelgroep te bepalen. Vind je dit te moeilijk, koppel dan alledaagse merken aan een doelgroep om een duidelijk beeld te creëren van je doelgroep. Met welke wagen zouden ze rijden, naar welke winkel gaan ze, wat is hun favoriete magazine, …
Baken je doelgroep af Eén van de meest voorkomende valkuilen is dat je 'iedereen' of 'zoveel mogelijk mensen' wil bereiken. Campagnes naar een specifieke doelgroep hebben meer kans op slagen. Marktsegmentatie Door een doelgroep te segmenteren of op te delen in subgroepen kan je je beter afstemmen op je potentiële klanten. Elk segment is een groep van mensen met overeenkomende kenmerken. Hoe beter je je doelgroep kent hoe beter je hem kan bedienen. Ontwikkel persona's Creëer profielen van je doelgroepen. Breng je potentiële klanten tot leven door hun kenmerken op te lijsten. Hoe meer je jezelf in de klant kan inleven hoe sneller je komt tot hun behoeften.
Maak jij nog geen gebruik van marktsegmentatie in jouw bedrijf of staat het op de planning en wil je hierbij ondersteuning? Wij helpen je graag bij het analyseren en bepalen van je doelgroepen.
Contacteer ons