19 september 2018

Ga voor persona’s en niet voor karakters

#InHetkort

Leer je doelgroep begrijpen

Sommigen hebben er al van gehoord voor andere is het totaal onbekend, het persona, wat is het juist en nog belangrijker waarom is het zo belangrijk. Meer inzichten in je doelgroepen en een houvast in je communicatie zijn enkele voordelen, het grootste voordeel is echter dat een persona niet kan vervallen, beter nog, het groeit mee met je bedrijf.

Ok, wat is het nu echt?

Een persona kan voor verschillende doeleinde worden gebruikt maar in deze case gaan hebben we het specifiek over hoe je een persona kan gebruiken voor marketing doeleinde. Kort samengevat gaan we een persona maken om beter te connecteren met onze doelgroep(en). Je gaat dus een segment van je doelgroep samenvatten in een persona, let wel op want je maakt beter verschillende specifieke persona’s dan 1 te algemeen persona.

Een concreet voorbeeld: Ik verkoop printoplossingen

  • Fout: Ik maak een persona voor alle zaakvoerders want ik zoek zaakvoerders om mijn toestellen aan te verkopen.
  • Goed: Ik verdeel mijn doelgroep in verschillende categorieën zoals zaakvoerders met een bedrijf tot 10 werknemers, zaakvoerders met een bedrijf tussen de 10 en de 50 werknemers, zaakvoerders met een bedrijf tussen de 50 en de 250 werknemers en zaakvoerders met een bedrijf met meer dan 250 werknemers.


Zodra je begint met de omschrijving van je doelgroepen ben je al bezig met je bedrijfspersona, je doet het dus al meer dan je dacht en eenmaal je verder gaat wordt het pas echt interessant.

Persona on paper

Waarom is het zo belangrijk

Voor vele lijkt het persona nog een ver van bed show of lijkt het gewoon teveel werk. Een persona is echter een tijdsbesparend element als je er goed mee omgaat. In eerste instantie kan je het vergelijken met een samenvatting van een marktonderzoek waarbij een specifiek segment wordt samengevat in een persona. Je ideale klant kan zo omschreven worden waardoor je alle marketing communicatie kan afstellen aan de hand van dit persona. Werk je met andere partijen samen voor communicatie dan kan je het persona gebruiken als startpunt voor deze externe partijen.

Een van de voordelen die ik persoonlijk het belangrijkst vindt aan een persona is het groeipotentieel. Je hangt niet vast aan je persona want het kan meegroeien met je bedrijf en je doelgroep. Als je geen grote marktonderzoeken kan / wil doen kan je een persona gebruiken om zelf steeds bij te sturen met nieuwe kennis die je vergaart, simpel EN goedkoop.

Hoe ga je aan de slag?

Eenvoudig, bel ons gewoon even via 0468 51 12 03, of maak het zelf. Kan je het zelf? Natuurlijk!

Stap 1: Brainstorm

Zet je samen met betrokken partijen en enkele externe partijen zo kan je het best brainstorm over je doelgroep, verkoop, marketing, … Het doel is zoveel mogelijk informatie te verzamelen over WIE, van professionele tot persoonlijke informatie. Waarom ook persoonlijk? Als 90% van je doelgroep golf speelt moet ik je niet vertellen dat je best gaat investeren in je golfcarrière.

Stap 2: Verdeel en heers

Verdeel na je brainstorm alles in (doel)groepen, de reden hierachter is dat je de persona’s specifiek moet maken. Wat is het ideale aantal persona’s? Geen idee, dit hangt af van hoeveel diensten of producten je aanbied en hoe breed je doelgroep is. Een goed gemiddelde om te starten is 2 - 3 persona’s, vanaf je er meer tegelijk gaat doen heb je best al wat kennis van zaken.

Stap 3: Make it

Eénmaal je alle informatie hebt kan je starten met alles te vertalen naar een persona. Hoe doe je dat nu? Dit is het moeilijkste gedeelte van de persona want je moet iemand omschrijven die niet bestaat. Onze tip: koppel emoties, karakteristieken, spreekwoorden tot zelfs merken aan een persona want deze zaken vertellen veel zonder dat je iets moet uitschrijven.

Een concreet voorbeeld: De Tijd, dit verteld meer dan dat de doelgroep artikels leest want bij De Tijd denken we aan de beurs, economie, de krant dat geen sensatiekrant is, … Als we hier dan werklustig aan koppelen denken we al snel aan iemand die in de economische wereld actief. Met een beperkt aantal woorden kunnen we dus makkelijk een volledige omkadering van een persona opstellen.

Stap 4: Use it

Als alles gelukt is kan het toch nog fout lopen want als je het niet gebruikt heb je eigenlijk niets aan, logisch toch? Je hebt nu een goed zicht op je bedrijfspersona’s dus kan je verschillende zaken afstemmen naar deze persona’s. Je kan de verkoop bijsturen, de marketing, de advertentiedoelgroepen op sociale media en zoveel meer.

Een concreet voorbeeld: Kijk of je doelpubliek bij je facebook advertentie overeenkomt met je persona

Nog een leuke tip!

Een persona kan je ook helpen met beslissingen nemen. Twijfel je over een sponsoring? Vraag aan je persona of hij / zij hier beïnvloed door zou worden.

It’s free!

Benieuwd hoe een beknopt bedrijfspersona eruit kan zien? Download een voorbeeld

Foto Popkorn Team

Hulp nodig bij het maken van jouw bedrijfspersona?

Ken je Stijn al?
Hij staat steeds klaar om jou advies te geven.

Meer over Stijn Contacteer ons