Bezoekers komen, bezoekers gaan. Maar hoe kan je ze langer op je website houden? In dit artikel ontdek je hoe je meer betrokkenheid kan creëren met je bezoekers om hun ervaring te optimaliseren en je site beter te laten renderen.
Micro-animaties zijn kleine animaties die getriggerd worden door een bepaalde interactie zoals scrollen, verzenden, laden, meldingen,… Deze animaties zijn niet altijd eenvoudig te integreren en worden best feilloos verwerkt in het design zodat de gebruiksvriendelijkheid van de website optimaal blijft.
Doordat je ogen meteen aangetrokken worden tot de micro-animaties zal de gebruiker zich sneller focussen op dat onderdeel van de website. Dankzij deze micro-interacties krijgt de gebruiker meteen feedback en dit zorgt voor voldoening bij de gebruiker. Zorg er dus voor dat deze micro-animaties op doordachte elementen gebruikt worden.
Daarnaast zorgen de kleine bewegingen ervoor dat de interactie met de gebruiker vergroot en zo de gebruiker (hopelijk) iets langer op de website blijft omdat deze getriggerd wordt door een aangenamere beleving van je app of website. Je wil uiteraard niet dat je gebruiker afhaakt tijdens het invullen van een formulier. Een micro-animatie tussen de verschillende stappen kan ervoor zorgen dat de gebruiker een betere beleving krijgt tijdens het invullen.
Een micro-animatie mag niet té veel zijn maar moet wel nog genoeg opvallen. De kunst is om ze zodanig te ontwerpen dat ze de flow van de website niet verstoren en passen bij de sfeer en design van de website. Micro-animaties kunnen het best functioneel zijn zodat dit de gebruiksvriendelijkheid optimaal kan opkrikken. Ook kunnen ze best aansluiten bij de 'echte' wereld, zo moet de gebruiker zeker niet nadenken wat de betekenis is van de animatie.
Micro-animaties zijn zeker niet verplicht maar zeker een meerwaarde voor je website om de gebruikers directe feedback te bezorgen en ze geïnteresseerd te houden op je website. De interactie met de website wordt verhoogd en de gebruikers krijgen van beweging een meer betrokken ervaring door het "actie-reactie" gevoel.
Laat het ons zeker weten en aarzel niet om ons te contacteren!
Contacteer ons