GIF's en stickers, je vindt ze overal op sociale media en ver daarbuiten. Het zijn korte en vaak eenvoudige bewegende beelden en het is nog anders dan een foto of video online plaatsen. Lees zeker deze blog als je benieuwd bent naar alles achter deze ludieke manier van communiceren.
Uiteraard zijn GIF's niets nieuws en bestaan ze al jaar en dag. Het staat voor Graphics Interchange Format en bestaat reeds sinds eind jaren 80. Het werd zeer veel gebruikt om bewegende afbeeldingen te delen omdat hiervoor niet veel data nodig is. Je kent misschien nog de websites uit de jaren 90 met al de bewegende beelden? Deze beelden waren allemaal verschillende GIF's. Aangezien er beter technologieën kwamen dan GIF's is de populariteit sterk gedaald. De laatste jaren komen ze echter weer veel tegen op sociale media en dit is voornamelijk te danken aan de populaire GIF website GIPHY. Voor sommige is de naam misschien niet gekend maar GIPHY is het platform waar GIF's en Stickers worden geüpload die je in WhatsApp of Facebook Messenger gebruikt.
We leven in een tijd van chatten, delen en communiceren en we doen het op 1001 verschillende manieren. De methodes die we gebruiken om onszelf uit te drukken veranderen steeds en dit hangt samen met de unieke functies de we kunnen gebruiken op de sociale media platformen. Enkele rode draden doorheen de communicatie zijn emoticons maar ook GIF's en stickers zijn al een vaste waarde geworden. Ze lijken hetzelfde maar wat is nu het verschil tussen beide?
Een GIF kan je zo goed als op ale sociale media platformen gebruiken. Je kan het als bericht of reactie posten op facebook, in een WhatsApp versturen en op ontelbaar veel andere plaatsen kan je ze gebruiken. Samengevat is het een kort videofragment zonder geluid dat je eenvoudig en snel kan delen met anderen.
Als je een sticker bekijkt kan je deze enkel gebruiken op messenger platformen zoals Facebook Messenger, Whatsapp, iMessage en Instagram stories en DM, … Het grote verschil met een GIF is dat een sticker een transparante achtergrond heeft waardoor deze niet rechthoekig zijn.
Hoe zorgen we er voor dat je een GIF of sticker eenvoudig kan gebruiken op sociale media? We nemen je even mee achter de schermen… Zoals eerder aangehaald is er een platform dat als databank wordt gebruikt voor GIF's op sociale media, hier gaan we dan ook al onze GIF's en stickers uploaden. Het hele proces is niet zo ingewikkeld zodra je je GIF of sticker hebt gemaakt en een geverifieerd account hebt op GIPHY:
Ook in een marketingstrategie kunnen GIF's en stickers een belangrijke rol spelen. Zo kan je ervoor zorgen dat korte video's die gelinkt zijn aan jou of jouw bedrijf gezien worden door anderen. Enkele korte voorbeelden waarom GIF's en stickers belangrijk kunnen zijn in jouw marketing strategie:
Wil je graag persoonlijke GIF's of stickers voor jouw bedrijf? Contacteer ons en wij helpen je graag verder!
Meer over Thibeau Contacteer ons