Maart 2023

Wat is inbound marketing?

Home > Blog > Wat is inbound marketing?

#InHetKort

Inbound marketing is een marketingstrategie die ervoor gaat zorgen dat potentiële klanten jou vinden, naar jouw bedrijf toekomen op het moment dat zij je producten of diensten nodig hebben.

Deze strategie richt zich op het bouwen van langdurige connecties. Hier staat dus je doelgroep centraal en niet het product of service. Klanten vinden je omdat je zinvolle en relevante content of informatie biedt die aansluit bij hetgene waar ze naar op zoek zijn. Je website staat hierbij centraal.

Je doelgroep wordt aangetrokken door waardevolle content die via deze manier kan converteren in een klant. In principe kan Inbound Marketing toegepast worden in zowel B2B als B2C maar het leent zich wel beter toe tot diensten en producten die een langdurige connectie opleveren.

inbound marketing

Wat is het verschil tussen inbound en outbound marketing?

De manier waarop je je klant wil bereiken is hét grote verschil tussen deze twee marketing strategieën. Zoals je intussen weet ligt de focus bij inbound marketing op je doelgroep en content waarbij bij outbound marketing het product centraal staat. Bij outbound marketing ga je de klant daadwerkelijk opzoeken in plaats van de klant naar jou te leiden. Tools als telemarketing, direct mail, Tv en radio reclame vallen onder outbound marketing.

inbound marketing

Wie inbound zegt, zegt content

Het is belangrijk om content te creëeren die zoveel mogelijk gericht is op je specifieke doelgroep. Content is jouw marketingtool. Elke fase van de 'Customer Journey' vraagt een andere aanpak en dus ook een ander type content, bijvoorbeeld blogs, infographics of foto's. Het is belangrijk te bepalen welk type content het beste past bij jouw doelgroep past en de fase waarin deze zich bevindt. Wil je meer weten over het bepalen van doelgroepen? Lees dan zeker ook onze blog 'Het belang van marktsegmentatie'.

Tools die je kunnen helpen!

Een goed Customer Relationship Managament systeem (of kortom CRM) is handig om verworven klantengegevens bij te houden. Naast input van gegevens verworven via mail, telefoon of gesprekken kan jouw CRM database ook gevoed worden vanuit je website, door bijvoorbeeld een contactformulier. Naast een goed CRM systeem kan je ook SEA campagnes gaan opzetten en promoten via sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

Via advertentieplatformen kan je zeer gericht je doelgroep targeten en ga je de meest potentiële klanten aantrekken.

Foto Popkorn Team

Wil jij ook jouw bezoekers converteren in klanten?

Kies voor kwalitatieve content op je website die toegevoegde waarde en relevante informatie geeft.

Contacteer ons