28 maart 2018

Behandel je bedrijf als een persoon op sociale media

#InHetkort

Social Media vanuit een persoonlijk perspectief

Social Media is persoonlijk, dat weet iedereen. Maar niet alle bedrijven of merken gaan hier correct op inspelen. Wanneer je de communicatie van je Social Media kanalen gaat regelen vanuit een persoonlijk perspectief in plaats van dat van je bedrijf, zal je sneller positieve reacties krijgen van je doelpubliek aangezien mensen zich sterk verbonden voelen met hun gelijken.

Actief luisteren naar je publiek, en het ook bewijzen.

Facebook is een vrij medium. Je consumenten zijn dan ook niet bang om hun mening naar voren te brengen en zullen bij problemen of opmerkingen je bedrijf hier duidelijk (en publiekelijk, ouch!) van op de hoogte brengen. Speel hier op in, toon dat je naar hen luistert en geef hen persoonlijke feedback waar mogelijk.

De meest gewaardeerde posts van bedrijven zijn juist die posts waar een probleem of opmerking van een consument rechtstreeks behandeld wordt. Je gebruikers krijgen het gevoel dat ze gehoord worden en dat je actie onderneemt op basis van hun opmerkingen.

Vergeet het hen ook zeker niet te laten weten mocht je één van deze problemen of opmerkingen binnen je bedrijf oplossen! Deze posts zijn namelijk immens populair. Denk aan een restaurant met klachten over een trage bediening door een tekort aan technisch materiaal en een post die aantoont dat er nieuw materiaal aangekocht is. Al die negatieve reviews over dit onderwerp worden dan nihil en zijn meteen vergeten.

Social media page visual

Verwoord je doel als missie.

Verwoord je businessplan als een missie waar mensen zich in kunnen vinden. Stel, je bedrijf is gespecialiseerd in het fabriceren van wollen mutsen. Het is niet meer voldoende om te verkondigen dat jouw mutsen de beste zijn, er zijn er namelijk zo veel. Wanneer je consumenten echter de indruk geeft dat het jouw missie is om alle koude oortjes deze winter te vermijden door hen een lekker warme kwalitatieve muts te bezorgen, spreek je ineens je doelpubliek veel sterker aan. Je creëert op deze manier een persoonlijkere band met je gebruikers want iedereen weet hoe het is om met koude oren rond te lopen tijdens de winterperiode. Je trekt je consumenten binnen door persoonlijke ervaringen te delen en oplossingen te bieden voor een probleem dat gekend is bij iedereen.

Deel je succesverhalen.

Natuurlijk verkondigen we hiermee niet dat je moet laten weten hoe zeer je gebruikers je bankrekening hebben doen stijgen. De succesverhalen waar we het over hebben zijn degene van je klanten. Spreek niet over verkoopcijfers, maar vertel over hoe blij Eline was toen haar oortjes lekker warm bleven deze winter door middel van jouw muts. Nog beter is Eline dit zelf laten te vertellen, en dit te delen vanuit jouw naam. Succesverhalen in de vorm van testimonial videos met een leuke touch doen het altijd goed.

Foto Popkorn Team

Hulp nodig met je online marketing?

Ken je Kevin al?
Hij gaat samen met jou je online marketing strategie bekijken en optimaliseren. Contacteer Kevin en hij gaat meteen aan de slag om zo veel mogelijk conversies te halen voor jouw bedrijf.

Meer over Kevin Contacteer ons