2 januari 2019

Digitale trends in 2019

Home > Blog > Artikel

#ByeBye2018

Wat kunnen we verwachten in 2019?

In het kort? Video, video en meer video. Oh ja, en mobile natuurlijk. Video’s op mobile dus. We maken alsmaar verder een switch naar een meer mobiele gebruiker. Denken vanuit het standpunt dat je target via zijn smartphone jouw brand tegenkomt is de standaard. En welke aspecten gaan ons daar bij helpen? Dat lees je hieronder.

#Adaptability

Dynamic Video Marketing

Wat? Dynamische video’s? Ik hoor het je al denken, hoe kan een video nu dynamisch zijn zonder live stream. Wel, het is eigenlijk gemakkelijker dan het klinkt. Het wordt alsmaar gemakkelijker om specifieker mensen te gaan targetten bij het adverteren op Google en Social Media. Hoe sterker je iemand’s persoonlijkheid en levensstijl kan benaderen, hoe groter de kans dat een advertentie een positief resultaat behaald. En dat is waar Dynamic Video op inspeelt.

Mensen vinden het alsmaar belangrijker dat je als brand ze op een gepast moment aanspreekt. Wanneer je toekomstige klant op zoek gaat naar online kledij winkels, dat is wanneer je ze jouw nieuwe kledinglijn voorschotelt in een advertentie, niet wanneer ze pizza aan het bestellen zijn. Een oudere persoon heeft ook geen boodschap aan een video waar voornamelijk tieners te zien zijn die met je brand aan het werk gaan. Zie je het al aankomen wat Dynamic Video aan deze scenario’s veranderd?

Uiteindelijk komt het er op neer dat je dezelfde video boodschap gaat vertellen op een manier die aansluit bij elke mogelijke subgroep van je doelpubliek. Laten we even denken dat we McDonalds zijn. Wanneer we onze ad voorschotelen aan tieners, zorgen we er voor dat de tekst inspeelt op een jonger publiek. Dat er in de video tieners te zien zijn die na school even snel een McDonalds binnen springen en er een leuke tijd beleven samen terwijl ze genieten van de burgers. Krijgt een mid 40-er dan weer onze advertentie te zien zou deze kunnen inspelen op het gemak van drive-in, en thuis genieten van de burgers in de rust en kalmte van hun huis. Werk je met eenzelfde algemenere video dan is het natuurlijk puur textueel dat je deze verschillende persoonlijkheden gaat aanspreken en moet je daar het verschil maken. Dynamic Video is exact wat er in de naam staat. Een video wien’s boodschap zich aanpast aan de subgroep van de kijker.

#NogMeerMobile

AMP - Accelerated Mobile Pages

Natuurlijk wil iedereen een nog betere mobile ervaring op het web, en dat is waar AMP zal op inspelen in de toekomst. Standaard HTML is niet altijd even mobile friendly, maar dankzij AMP kan je daar verandering in brengen. Het is een project dat er voor zorgt dat je website voor mobiele gebruikers performanter is, en zo leid naar een hogere engagement. Je website wordt flexibel naar je gebruikers toe en genereerd hogere resultaten. Want een snelle, overzichtelijke site is een leuke site! Het is wel een klein leerproces. Vele standaard HTML tags worden omgezet naar speciale AMP tags, en er is ook een hele rimram aan best practises die je zal moeten aanleren, maar het eindresultaat is het waard!

Ook Google vindt dat AMP een grote stap vooruit is, zo zie je bij je zoekresultaten van websites die AMP ondersteunen een bliksemschichtje staat waar je op kan klikken om meteen een snelle mobiele versie van de website te zien. Het lijkt ons ook niet onwaarschijnlijk dat AMP-friendly sites een (misschien miniem) stapje voor zullen krijgen in het mysterieuze algoritme van Google.

Technisch meer weten over hoe je AMP in jouw website integreerd? Bezoek The Amp Project of vraag het simpelweg aan ons ;

#Robots

AI blijft stijgen

Dat Artificial Intelligence alsmaar blijft toenemen in populariteit is voor niemand echt nog een verrassing. Het verrijkt nu eenmaal de ervaring van de gebruiker en wordt alsmaar beter en slimmer (iRobot, here we come). Siri, Google en Alexa zullen een steeds sterkere rol krijgen in het omgaan met technologie en het helpen van gebruikers met allerhande vragen en problemen. Het blijft natuurlijk steeds de vraag hoe ver we hier in zullen gaan dit jaar, de mogelijkheden lijken soms enkel nog beperkt door de fantasie. De combinatie met Voice Commands is volgens ons een van de grootste aspecten waar verder op zal ingespeeld worden met combinatie van AI. Zo vraag je aan Alexa deze tijd al zelfs om je wagen te sluiten. Misschien rijd ze in 2019 zelfs gewoon voor jou naar de supermarkt in je Tesla nadat je het boodschappenlijstje inspreekt.

#TheYearOfStories

Stories > Everything else

Uiteindelijk was 2017 al het jaar van de Stories toen alle grotere merken (Facebook, Instagram, …) op de Snapchat story wagen van 2013 sprongen. In 2018 zagen we al de echte trend stijgen, zeker op Instagram, wanneer alle merken met advertenties en promoties begonnen te werken via Stories. Zuckerberg had zeker gelijk toen hij de voorspelling maakte dat dit format in populariteit alleen maar zou stijgen. Misschien geven we hem in 2019 ook nog wel gelijk in zijn statement dat Stories de gewone News Feed zullen overstijgen. De boodschap voor 2019 is dat wij als digitale marketeers zeker en vast Stories zeer hoog in het vaandel mogen dragen.

Stories geven voor de gebruikers een meer “live” achtige ervaring. Ze blijven maar 24 uur staan en zijn meestal moment-opnames van vrienden of celebrities. Wanneer je hier als brand kan tussenkomen met een sterke, leuke insteek die evenwel zo live aanvoelt en aansluit bij de gebruiker dan is de kans dat hier een reactie op komt zeer groot. Het belangrijkste aspect aan een Story is ook de manier waarop het getoond wordt. Wanneer je een gewone advertentie maakt gaat deze al vaak verloren tussen de News Feed items of staat het ergens obscuur in een hoekje. Bij Stories heb je een full screen ervaring waar jouw advertentie centraal staat en door niets of niemand belemmerd kan worden. De gebruiker wordt rechtstreeks met jouw boodschap geconfronteerd, dus zorg dat deze zo pakkend, passend en aansluitend mogelijk is voor de gebruiker.

Instagram TV elipse

#TvOpInstagram

IGTV als communicatie platform

Video is en blijft een hot topic als het gaat om online content, en daar wil Instagram nog verder op inspelen. Vorige zomer kondigde het Instagram TV aan, een concurrent voor YouTube, maar in plaats van de focus te zetten op beeldkwaliteit gaat het meer om de ‘echtheid’ van je boodschap. IGTV speelt daarom meer in op vloggers en influencers en is ook het perfecte platform om je Brand Awareness omhoog te halen. Maak gebruik van trending hashtags en pakkende titels en omschrijvingen om je brand in een mum van tijd onder de mensen te brengen. Het is belangrijk om de gebruiker zo ver te krijgen dat hij je video aanklikt, want eens hij dit gedaan heeft is de kans dat hij je video blijft bekijken zeer groot. Het is namelijk in dezelfde lijn als stories een full screen ervaring waar er geen afleidingen te zien zijn. Gebruik deze kans om je brand te introduceren, Q&A’s te houden of vlog-stijl berichten te delen en bouw je online bekendheid verder uit.

Handig om te weten: video’s moeten minimaal 15 seconden lang zijn en mogen maximaal 10 minuten duren. Geverifieerde accounts kunnen tot een uur uploaden. Werk ook zeker minimal met 30 frames per seconde, en een resolutie van ten minste 720p. Via de IGTV Analytics kan je ook enige problemen vaststellen en met je volgende video op inspelen.

Mobile data

#BetterFasterStronger

5G komt er aan!

5G brengt ons nog snellere connecties, nog lagere latency (de vertraging tussen data transmissies) en de mogelijkheid om met nog meer apparaten op hetzelfde netwerk te connecteren. Met een nog snellere mobiele connectiviteit kunnen we dus nog meer data streamen! Dit alles is goed nieuws voor Internet of Things aparaten en meer, want het brengt nieuwe interactieve ervaringen om in te spelen op je gebruikers. Alsmaar meer aparaten maken gebruik van mobiele data en het internet in het algemeen, en dit geeft ons nog meer data om in te spelen op de gewoontes en wensen van gebruikers. Het zal een zeer fijne lijn worden als we bedenken hoe ver we als adverteerders mogen gaan in het benaderen van de gebruikers, zodat het niet storend word ten altijd aangenaam blijft voor de benaderde persoon om met je brand om te gaan

Wat kunnen we concreet verwachten van 5G? Het volgende:

  • ultra-HD streaming en live broadcasts
  • Nog betere streaming & gaming onderweg
  • Nog sterker inspelen op Augmented Reality features
  • Nog sterkere VR ervaringen (mids de hardware ook nog verbeterd)

Even terug naar het Internet of Things verhaal en 5G. Met nog snellere data, nog meer apparaten op hetzelfde network en een algemene verbeterde verbinding kunnen smart homes echt de pan uit schieten. Denk bijvoorbeeld aan sensoren die de warmte en het licht van je aquarium bijhouden, bijstellen wanneer nodig afhangende van het weer buiten en de temperatuur in je huis, je vissen voederen op aangepaste tijdsstippen zonder dat je hier iets voor moet doen of vanuit het gemak van een app wanneer je op vakantie bent. Is het te droog buiten dan zet je gewoon vanuit je app op het werk even de sproeiers van je gazon aan. Alles is mogelijk wanneer we met nog meer aparaten op eenzelfde netwerk kunnen connecteren en niet meer gebonden zijn aan data beperkingen.

Twitch stream

#LiveIsLife

Streamers zijn de nieuwe influencers

Live streamers blijven ook alsmaar aan populariteit stijgen. Het bekende streaming platform Twitch heeft zelfs al de overstap gemaakt om niet enkel gaming related streamers toe te laten. Zo kan je nu onder de categorie “Just Chatting” streamers volgen die bijvoorbeeld hun dagelijks leven in Tokyo live-streamen. Laat deze streamers dan jouw winkel of restaurant bezoeken en je brengt je naam meteen in het zicht van duizende mensen. Live-streamers hebben ook een zeer sterke interactie met de kijkers en jouw brand is dan ook snel het topic van conversatie. Vloggers en youtubers brengen meer een eenmalige algemene boodschap terwijl een live streamer ook op vragen kan antwoorden van de kijkers in live chat en meteen kan inspelen op Q&A’s over je brand.

Een 'klein' voorbeeld

Je kan ze natuurlijk ook inschakelen als “bekendheid” voor je merk, kijk maar naar de advertentie van G-FUEL met een van de grootste gaming streamers van het moment, Dr. Disrespect.

Even terugkoppelen naar 5G, en je snapt dat deze live streamers die in ultra-HD kwaliteit jouw brand bezoeken of er rechtstreeks over praten alleen maar goed kan zijn voor de toekomst van jouw merk.

Digital future

#Recap

Alsmaar digitaler

Met een nog sterkere mobiele verbinding wordt de belangrijkheid van in te spelen op gebruikers van smartphones nog groter. De grenzen tussen desktop en mobile zijn al lang aan het vervagen, maar dit jaar met de komst van 5G zal er volgens ons geen grens meer zijn. Gedaan met het excuus van “visit on desktop for the best experience” en ga vollop voor een mobiele topervaring. Speel in op de eigenschappen, persoonlijke wensen en gevoelens van je bezoekers om nog betere resultaten te behalen niet enkel in geschreven teksten maar ook in video.

Elk jaar opnieuw gaan we nog sterker de digitale wereld in. Het is voor ieder merk alsmaar belangrijker om hier ook op in te pikken. Maak zeker een inhaal maneuver als je nog niet digitaal mee bent, want de digitale trein is al lang vertrokken en zit al een 5 tal haltes verder. Hulp nodig met klaar te staan op halte 6 wanneer de trein aankomt en mee verder te reizen? Je weet ons te vinden.

Foto Popkorn Team

Meer weten?

Brainstorm je graag over mogelijkheden voor een nieuw project in 2019, of over de laatste nieuwe trends? Contacteer gerust Kevin voor een babbel.

Meer over Kevin Contacteer ons