24 april 2020

Enkele marketingtips tijdens de coronacrisis

Home > Blog > Artikel

#CoronaVirus

Enkele marketingtips tijdens de coronacrisis

Corona, coronacrisis, COVID-19, …. Het zijn woorden die we de laatste tijd veel horen, misschien wel teveel maar toch blijven we ze aanhalen want heel wat bedrijven komen voor onverwachte zaken te staan. Hoe communiceer je als bedrijf en wat met de marketing van je bedrijf, wij proberen in dit artikel zo gericht mogelijk enkele concrete tips te geven.

Corona Qaurantaine Marketing

Surf mee op het succes van lokaal ondernemen

We horen en zien veel promotie om zoveel mogelijk lokaal te kopen. Gebruik de kracht van deze promotie en combineer het met jouw marketing strategie. Het is niet verkeerd om je klanten en volgers te vragen om lokaal te winkelen het is wel verkeerd om dit met een negatieve boodschap te doen. Bijvoorbeeld "Shop lokaal en steun onze winkel door te winkelhieren" vs "Buitenlandse webshops maken onze winkel kapot dus koop lokaal". Bij het merendeel van de mensen zit de promotie van het lokaal winkelen er al in en het gebruik van deze strategie in jouw eigen marketing strategie zorgt voor herkenbaarheid bij jouw klanten en volgers.

B-Watched Corona marketing strategie

Zie kansen in plaats van obstakels

Zeg jij ook al eens "Dat ga ik eens bekijken wanneer ik er meer tijd voor heb"? Dan kan dit het moment zijn om enkele vernieuwingen in het bedrijf door te voeren. Iedereen heeft het moeilijk, maar als je creatief omgaat met de extra tijd die je nu hebt, kan je ook enkele kansen creëren die het bedrijf op korte en lange termijn gaan helpen.

Zoek nieuwe manieren om te connecteren met klanten en investeer in waardevolle content.

Nieuwe klanten

Het bereiken van je vaste klanten is een belangrijke strategie maar nieuwe tijden creëren ook nieuwe mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken. Je kan dit het best doen door opzoek te gaan naar nieuwe doelgroepen die je via een digitale marketing strategie kan bereiken. Ga opzoek naar een doelgroep die je nog niet (of weinig) bereikt en lijst op welke welke producten / diensten je aanbiedt voor deze doelgroep en via welke kanalen kan je deze doelgroep bereiken. Zodra je dit hebt uitgewerkt kan je aan de slag met het uitwerken van een strategie om nieuwe klanten te bereiken.

Ben je bijvoorbeeld een reisbureau of een restaurant, dan lijkt het ons een goed moment om je hele marketing strategie tijdelijk in een nieuw jasje te steken. Praten over reizen naar het buitenland en dergelijke is niet aan de orde, speel daarom eerder in op lokale dingen waar mogelijk. Is je core business helemaal lam gelegd door het virus zoals bij de meeste horeca zaken, probeer dan conversaties aan te gaan met je volgers op een andere manier. Praat bijvoorbeeld over een nieuwe menu voor na de lockdown periode en laat je volgers suggesties doen. Creëer conversaties om je publiek te vergroten en converteer ze binnen een paar weken wanneer de wereld terug zijn normale gang gaat tot klanten.

New times, new opportunities, new clients.

Corona Qaurantaine Marketing

4 tips over communicatie tijdens een crisis

Als laatste willen we toch nog enkele tips meegeven omtrent de communicatie van je bedrijf tijdens deze moeilijke tijden, je klanten/volgers staan nog steeds centraal en je zal hen ook nodig hebben om er na de crisis terug bovenop te geraken.

  • Blijf eerlijk en transparant
  • Houd proactief contact
  • Wees realistisch
  • Wees voorbereid op alle scenario's

Foto Popkorn Team

Bereid je voor op de tijd na de crisis

Het is momenteel nog moeilijk om ons voor te stellen, maar elke crisis komt en gaat en in een (hopelijk nabije) toekomst kunnen wij ons dagelijkse leven terug opnemen. Bereid je daarom ook al voor hoe je bijvoorbeeld je bedrijf terug kan lanceren na de crisis. Dit kan op tal van creatieve manieren, je zal namelijk niet de enige bedrijf zijn die dit zal doen.

Daarnaast kan je ook heel wat leren uit deze crisis, momenteel zijn we met z'n allen massaal aan het thuiswerken, videochatten, online meetings, …. Misschien is dit wel een mogelijkheid om te testen of jouw medewerkers niet één of enkele dagen van thuis zouden kunnen werken, of om meetings voortaan digitaal te doen ipv het heel het land te moeten doorkruisen, dit kan heel wat tijd en geld besparen.

Meer over Stijn Contacteer ons