15 februari 2021

Ethisch design

Home > Blog > Ethisch design

#InHetKort

Wat is Ethische design?

Dat online niet alles ethisch is weet iedereen, maar waar ligt de grens tussen ethisch en onethisch? We gaan dieper in op dit onderwerp aan de hand van concrete voorbeelden van onethisch design. We kunnen alvast een tipje van de sluier oplichten: voel je je bedrogen op een website omdat de informatie je misleid heeft, dan kan je er bijna zeker van zijn dat het over een onethisch ontwerp gaat.

Ethisch VS onethisch design

Ethisch en onethisch design kunnen zeer kort bij elkaar liggen, al is er ook een grijze zone. Zo kan je dit zien als het correct weergeven van informatie (ethisch), het niet correct weergeven van informatie (onethisch) of het bewust beperkt weergeven van informatie (grijze zone).

De Afrikaanse prins met veel geld is al lang niet meer het grootste gevaar online. Oplichters zijn creatiever geworden en ze zijn dichter dan je denkt.

Wat is onethisch design en waar komt het voor?!

Wat is onethisch design en waar komt het voor?!

Vertrouwen wekken

Heb je soms het gevoel dat een website te geloofwaardig wil overkomen dat het ongeloofwaardig is? Het kan, zo zijn er websites die zichzelf bekronen tot "De grootste", "De beste", … maar het kan nog een stap verder. Websites kunnen ook gebruik maken van verschillende certificaten "Safe webshop", "Certified by…" om hun geloofwaardigheid een boost te geven.

Volg certificaten niet blindelings en controleer ze op twee punten:

  • Punt 1: is het certificaat een bestaand certificaat, uitgegeven door een geverifieerde instantie.
  • Punt 2: is het certificaat wel degelijk gegeven, dit kan je controleren op de website van de instantie die de certificaten uitreikt.
  • Foutieve data

    Foutieve data

    "Bijna uitverkocht, nog 2 producten op voorraad!" - "Momenteel zijn er 10 mensen naar dit product aan het zien" - …

    Verschillende websites willen je duidelijk maken dat een product zeer gewild is, ook al is dit niet het geval. Wanneer bezoekers dit zien kan dit leiden tot FOMO (Fear Of Missing Out) en tot impulsieve acties leiden. Hier is het verschil tussen ethisch en onethisch zeer duidelijk, is de data correct spreken we over ethisch, is de data niet correct spreken we over onethisch. Hoe kan je dit nu controleren? Koop niet zonder nadenken op een nieuwe webshop, lees zeker enkele reviews op andere websites.

    Om de product voorraad te controleren kan je best andere producten vergelijken op de website. Staan er geen producten die uitverkocht zijn en staan er meer producten op "bijna uitverkocht" dan kan je beginnen twijfelen over de beschikbaarheid van producten.

    Om timers of wijzigende prijzen te controleren kan je best met je computer, smartphone of verschillende browsers naar dezelfde website gaan en zien of alle informatie hetzelfde is. Zo kan het zijn dat iedereen een beschikbare kortingscode krijgt van 10% die vervalt na 5 minuten. Laat je dus zeker niet misleiden door deze opvallende timers die er enkel staan om je te pushen tot een aankoop.

    Het doel van een webshop is verkopen! Ethisch design wil niet zeggen dat het design niet gefocust is op conversies generen.

    Case - Lotto

    Case - Lotto

    Dat krasbiljetten en "De Lotto" kopen meer kost dan opbrengt is voor 99.99% van de bevolking duidelijk. Om een maximale verkoop te generen kan de Nationale Lotterij als bedrijf niet onethisch handelen, doch zijn bepaalde elementen in het design van de website die in de grijze zone zouden kunnen vallen. Zo heb je op de website e-lotto.be een grijze balk dat om de zoveel seconden update met "Stijn uit Temse heeft net € 2 gewonnen met Ruby 7". Hierbij staat ook een rechtstreeks link naar het spel waar de persoon in kwestie juist heeft gewonnen. Is dit ethisch of onethisch? Ons antwoord:

    Je zou kunnen zeggen dat dit niet ethisch is en Lotto hier ook moet tonen hoeveel ingezet is en welke personen niets gewonnen hebben, enkel dan heb je volledige informatie. Maar Lotto heeft deze call-to-action geïntegreerd in een ethisch geheel, dit door ervoor te zorgen dat alle gebruikers voor het spelen volledige en correcte informatie ontvangen. Zo krijg je voor het spelen steeds een duidelijke vermelding van wat je kan winnen en wat de kansen zijn om iets te winnen. Zo weet ik bijvoorbeeld voor ik Ruby 7 zou spelen dat Stijn 1 kans op 5,99 had om dit te winnen en is het 1 kans op 600.000 om het maximale bedrag van 9.000 euro te winnen.

    Heeft Lotto hier een onethisch design, neen, gebruikers worden steeds goed geïnformeerd en moeten er zich van bewust zijn dat een webshop ontworpen is om de verkoop te stimuleren.

    Ethisch vs onethisch niet hetzelfde is als goed vs fout. Als ontwerpers is het belangrijk om te focussen op overtuigen en niet misleiden.

    Foto Popkorn Team

    Vragen over Ehtisch design? We helpen je graag verder.

    We begrijpen dat al deze informatie natuurlijk heel overrompelend kan zijn, gelukkig beschikken wij al over de nodige kennis om er voor te zorgen dat je nieuwe website website ehtisch verantwoord is. Interesse om samen je nieuwe website te lanceren?

    Meer over Thibeau Contacteer ons