31 juli 2018

Het nieuwe Facebook algoritme

Home > Blog > Artikel

#LetsTalkSocial

Bedrijven moeten socialer worden

Sinds de aankondiging van het nieuwe Facebook algoritme zal Facebook “betekenisvolle interacties” naar voren schuiven. Dat wil ook zeggen dat berichten van familie en vrienden voorrang zullen krijgen op dat van merken en bedrijven. Hoe zorg je er nu voor dat je jouw doelpubliek toch nog kan bereiken? Hieronder geven we je enkele tips mee.

Wat zijn betekenisvolle interacties

acebook wil er voor zorgen dat het social media platform terug socialer wordt, maar hoe doen ze dat? Facebook gaat zelf, aan de hand van verschillende formules, bepalen welke berichten kwaliteistvol zijn. Deze formules hebben verschillende factoren die we eenvoudig kunnen omschrijven: gebruikers moeten gebruikers inspireren om met elkaar te converseren. Voor Facebook zijn dit actieve / betekenisvolle interacties:

  • Likes, hartjes en de andere iconen (een wordt als belangrijker gezien dan een "thumbs" omdat dit meer moeite kost)
  • Reacties op berichten
  • Reacties op deze reacties
  • Berichten die gedeeld worden, zowel openbaar als persoonlijk
  • Reacties op berichten die gedeeld zijn en dus niet altijd zichtbaar voor de originele plaatser van het bericht

Focus op video

Video’s zijn nog steeds het favoriete content type onder het nieuwe algoritme, live-video’s zullen zelfs nog belangrijker worden. Volgens Zuckerberg leiden video’s vaker tot conversaties bij de gebruikers, live video’s zouden zelfs tot 6x meer interacties krijgen dan gewone video’s. Hieronder Enkele tips voor video’s op Facebook:

  • Maak je boodschap duidelijk in de eerste 5 seconden van je video
  • Gebruik een hoge resolutie bij gewone video, bij live video kan je een GSM met goede camera gebruiken
  • Zorg voor een goede belichting, dus niet te donker of te licht
  • Zorg dat het verhaal ook zonder geluid duidelijk is, zorg dus voor ondertitels bij veel tekst
  • Keep it short (korte video’s onder de 30sec, langere video’s max 1 tot 1,5 minuten)

Kim Herrington

“Succes comes when your content attracts customers and gets them to do something”

Wat moet je niet doen

Niet alleen de algoritmes worden vaak aangepast, Facebook wordt ook slimmer en kan makkelijker betekenisvolle berichten herkennen. Daarnaast kan het ook makkelijker “clickbait” berichten herkennen en afstraffen. “Clickbait” zijn berichten zoals “Comment/Like/tag … om te winnen”, deze berichten worden vaak ook negatief onthaald door het publiek dus wil Facebook hier een einde aan maken.

Facebook on mobile screen

Hoe zorg je nu voor meer interactie?

Ken je doelgroep, er zijn verschillende statistieken die je uit Facebook kan halen om deze beter te leren kennen. Weet wie je aanspreekt, weet wanneer je doelgroep online is en welk type bericht het beste werkt. Met deze inzichten kan je zorgen voor kwaliteitsvolle berichten en deze zullen resulteren in meer interactie en ook op lange termijn meer volgers op je pagina. Hieronder lijsten we nog enkele tips op voor het behalen van interactie op jouw bedrijfspagina.

  • Focus op reacties in plaats van likes
  • Gebruik advertenties en gepromote berichten om jouw community uit te bouwen
  • Laat medewerkers en kennissen berichten van jouw pagina delen
  • Connecteer met influencers
  • Kwaliteit boven kwantiteit

Alles draait rond kwaliteit

Er zijn natuurlijk nog meerdere zaken die bijdragen aan een succesvolle Facebook bedrijfspagina. Het belangrijkste voor je volgers en Facebook zelf zal steeds goede content zijn, dit zal nooit veranderen. Merk je een grote daling in interactie van je pagina of wil je graag meer interactie op je pagina? Aarzel dan niet om ons te contacteren en wij zetten je meteen op de goede weg.

Voor we het vergeten: het algoritme wordt steeds geüpdatet door Facebook dus dit artikel is welliswaar snel verouderd. Zodra we nieuwe grote verandering merken plaatsen we een link naar de update!

Foto Popkorn Team

Nog hulp nodig met je bedrijfspagina?

Ken je Robin al?
Robin gaat meteen aan de slag om jouw bedrijfspagina te optimaliseren en jou op de goede weg te zetten naar een succesvolle Facebookpagina.

Meer over Robin Contacteer ons