26 april 2021

Meer omzet op je webshop

Home > Blog > Meer omzet op je webshop

#InHetKort

Haal meer omzet op je webshop

Je hebt een eigen webshop met producten? Super! Als verkoper van deze producten is de stap om je business ook online aan te bieden zeer belangrijk, daar heb je alvast punten gescoord, nu nog je omzet van je webshop de hoogte in krikken. Graag geven we je enkele tips om de verkoop van je webshop te stimuleren en een paar marketing ideeën voor je webshop conversies te verbeteren.

Begrijp het aankoopproces van je klant en speel er op in

De tijd waarin mensen blindelings op een webshop belanden en een product zonder er echt goed bij na te denken gaan aankopen is zo goed als voorbij. Er zijn nu zoveel webshops en online platformen (denk maar aan bol.com en dergelijke) dat het belangrijk is om het aankoopproces van je toekomstige klant goed te begrijpen. Zo gaan klanten webshops met elkaar vergelijken, zowel in aanbod als het meest voor de hand liggende: de prijs van het product. Wanneer we het hebben over duurdere producten zoals smartphones of meubelen is dit nog meer van toepassing. Zorg dus niet alleen voor een competitieve prijs maar speel ook in op de vergelijkingsdrang van je klanten. Geef je klanten de tools in handen om (zij het op je eigen website) producten met elkaar te vergelijken, verschillende modellen eenvoudig voor te stellen en meer. Help je klanten (en terwijl ook je eigen SEO score) in hun keuze door bijvoorbeeld een blog post te voorzien waar je objectief verschillende producten met elkaar gaat vergelijken.

het aankoopproces

Ook reviews van je producten op je webshop doen wonderen om een bezoeker om te zetten in een klant. Je klantenservice moet dus steeds op punt staan om er voor te zorgen dat mensen positieve reviews achterlaten over je webshop of bedrijf in het algemeen.

Wees van in het begin transparant over je extra kosten zoals verzendingen of andere extra kosten die je mogelijks gaat aannrekenen. Wanneer bij het invullen van hun gegevens een bezoeker geconfronteerd wordt met een extra kost van € 15 verzending of iets dergelijks is de kans zeer groot dat je deze klant zal verliezen. Wanneer je webshop zeer transparant is over leveringskosten nog voor de bezoeker aan de afrekening zal starten van zijn winkelmandje is deze "onaangename verrassing" niet zo sterk meer. Beter nog, wanneer ze boven het minimumbedrag komen en ze zien dat deze kost zal wegvallen geeft dit vaak zelfs een positief gevoel aan je bezoeker.

Een andere reden waarom tijdens het aankoopproces mensen afhaken is het verplicht aanmaken van een account. Zorg er dus voor dat bezoekers ook zonder een account aan te maken een product kunnen bestellen op je website. We moeten je vast niet vertellen hoe irritant het is om je 57471ste "sterke" wachtwoord te bedenken.

Bouw een e-maillijst op, ook voor bezoekers die (nog) geen klant zijn!

De kracht van e-mailmarketing is er nog steeds en zal er ook nog even blijven. Online verkopers merken vaak op dat e-mail campagnes nog steeds één van de hoogst converterende kanalen zijn met een return-on-investment om "u" tegen te zeggen. Bij sociale media en Google Ads ben je steeds aan het vechten met de concurrentie die dezelfde doelgroep als jij wil aanspreken. Een mail is een directe manier van contact opnemen met een geïnteresseerde in je webshop en dus een veel persoonlijkere, directere manier om je producten voor te stellen. Sociale media en Google Ads marketing is uiteraard geen slechte manier van werken maar deze zijn bedoeld om in te spelen op de een ander moment in het aankoopproces van potentiële klanten maar deze uitleg is dan weer een heel ander verhaal. Scroll gerust even door al onze blogs om meer te ontdekken over Google Ads en sociale media advertising.

Hoe e-mailadressen verzamelen?
De meest voorkomende manier die tegenwoordig wordt toegepast is het tonen van een pop-up. Bezoekers die zich inschrijven krijgen via hun mailbox dan een coupon beloven van bijvoorbeeld 5% korting. Vaak is dit al genoeg om het e-mailadres te verkrijgen van een potentiële klant die je nadien dankzij je e-mail marketing rechtstreeks kan bereiken met aanbiedingen of nieuwe producten. Vergeet uiteraard de nodige opt-in knoppen niet om te voldoen aan de privacy wetgeving.

Hoe e-mailadressen verzamelen
Remarketing en de kunst van het herinneren aan het winkelmandje

Remarketing en de kunst van het herinneren aan het winkelmandje

e hebt het vast ook wel eens meegemaakt: een webshop waar je al klant bent of in de nieuwsbrief ingeschreven staat (lees: ze hebben je e-mailadres en je toestemming) herinnert je aan je openstaande winkelmandje met producten. Geen wonder als je weet dat gemiddeld wel 75% van alle winkelmandjes gewoon weer gesloten wordt zonder aankoop. De redenen hiervoor zijn zeer uiteenlopend, van effectief "ik doe het later wel" en vergeten tot het product toch goedkoper vinden op een andere webshop en meer. Dan is het jouw taak als webshop om deze bezoeker te herinneren aan hun verlaten mandje (want dit staat gewoonweg in het midden van je winkel, ongehoord!) en ze misschien wel een kleine korting aan te bieden om ze wat extra te overtuigen (denk aan die 5% van de pop-up).

Remarketing kan je ook doen via sociale media en Google Ads. Stel je bezoekers hun bezochte product nogmaals voor in een ander daglicht (lees: op een ander platform) om ze te herinneren aan hun interesse, misschien zijn ze het echt wel gewoon vergeten om het product effectief aan te kopen.

Meer omzet dankzij de "concurrentie": Sluit je aan bij een platform

Meer omzet dankzij de "concurrentie": Sluit je aan bij een platform

Concurreren met bol.com en dergelijke webshopgiganten is lastig en soms lijkt het zelfs bijna onmogelijk. Dan heb je nog steeds de keuze om je simpelweg aan te sluiten bij deze internet-reus. Je hebt dan ook nog steeds veel concurrentie op hun platform maar je kan wel gebruik maken van hun immense bereik. Je kan op deze manier zonder al te veel uit te geven aan marketing en in plaats daarvan te kiezen voor een commissie te betalen je webshop via hun platform verkopen. Dit heeft wel een aantal mogelijke nadelen waar je je bewust van moet zijn. Zo is er op deze platformen geen ruimte om je eigen merk uit te bouwen en gaat het hier puur om verkoopcijfers. Je hebt ook geen inkijk in het online gedrag van de bezoekers en mogelijks geïnteresseerden van je webshop. Vaak zien deze giganten ook dat jouw product best wel begeerd is op hun platform, niets houd ze dan tegen om dezelfde producten in te kopen en onder je prijs voor te stellen vanuit hun eigen naam. Onze tip is dus om deze platformen enkel als een extraatje te zien en in je eigen merk en webshop te blijven investeren.

Foto Popkorn Team

Zo, dat waren al wat tips. Nu nog de juiste tactiek kiezen.

In de wereld van e-commerce zijn er eindeloze mogelijkheden, kies van in het begin de juiste tactiek of schakel een versnelling hoger met de juiste aanpak op het juiste moment. We helpen je graag verder na een korte analyse van je webshop en bekijken samen vrijblijvend de mogelijkheden. Contacteer ons om je webshop of bedrijf naar het volgende digitale niveau te tillen.

Meer over Kevin Contacteer ons