Het internet der dingen of Internet of things is al lang niets nieuws en het gaat over de connectie van alledaagse voorwerpen met het internet. Ondertussen is de term ±20 jaar oud maar is de filosofie al even oud als het internet zelf. In dit artikel hebben we het over IOT, data en privacy.
Om het even anders te doen gaan we niet vanuit het oogpunt van de gebruikers maar van de ontwikkelaars kijken. Een van de grote redenen waarom alles met het internet moet verbonden zijn is het vergaren van data. Hoe meer data ontwikkelaars kunnen verzamelen hoe beter ze kunnen inspelen op de gebruikers, denk maar aan het hele Facebook privacy verhaal. We willen gepersonaliseerde content maar we willen onze persoonlijke data niet vrijgeven. Daarnaast hebben we ook nog het grote IOT privacy schandaal van de Google Home waar volledige gesprekken werden opgenomen.
Als je, zoals mezelf, uitgaat van het feit dat alles wat je online plaatst of doet met apparaten die gekoppeld zijn aan het internet wordt opgeslaan is het volgende deel niet zo shockerend. Voor de anderen is het misschien toch een kleine eye opener.
Om deze term kort te kaderen, remarketing is een vorm van marketing voeren waarbij jij advertenties krijgt te zien over producten die gekoppeld zijn aan voorafgaande acties die je online hebt gedaan. Dit wil zeggen dat je op Google gaat zoeken naar nieuwe laptop en je de komende dagen enkel advertenties ziet van nieuwe laptops. Raad eens, deze remarketing is niet enkel gekoppeld aan de zoekopdrachten in je internet geschiedenis, alles wat traceerbaar is en gekoppeld staat aan Google kan gebruikt worden voor remarketing campagnes. Toeval bestaat niet, iedereen heeft al eens advertenties gezien van producten waar je zeker van was dat je ze niet had opgezocht via de Google... Hoe meer je connecteert aan het internet hoe meer data er verwerkt kan worden en hoe persoonlijker advertenties worden, tot het "creepy" niveau. Echt creepy? Dat is de intelligentie van de algoritmes, ze werken niet enkel met jouw data maar ook de data van andere. Dit wil zeggen dat je reclame kan krijgen van producten die je nodig hebt zonder dat je zelf al doorhad dat je ze nodig had, of voor dat je ze had opgezocht.
Wat is momenteel het grote probleem van IOT, de bruikbaarheid voor de alledaagse mensen. We zijn nog niet klaar voor de technologie die reeds beschikbaar is, waarom durven we dit beweren? Siri, de spraakondersteuning in de iPhone is reeds 8 jaar geïntegreerd in de iPhones en slechts een minderheid maakt er gebruik van, hoewel de functionaliteiten steeds blijven uitbreiden. Daarnaast hebben we nog enkele slimme geluidsystemen die met spraakherkenning werken maar slechts door een minderheid gebruikt worden.
Wat is het einde van IOT of beter wie bepaald het einde. Momenteel zitten we op een punt waar we onze privacy in vraag beginnen stellen, het is niet meer normaal dat Facebook alles weet. Daarnaast zitten we met de drang naar ontwikkeling om alles nog meer te connecteren zodat we nog efficiënter kunnen werken en gemakkelijker leven. Waar het einde ligt is volgens sommige de overname van de robots, volgens andere een volledig geautomatiseerd leven en volgens andere zal het allemaal ontploffen en zullen we ons terug volledig deconnecteren van het internet, who knows?! Money makes the world go around en bepaalt ook de verdere evolutie van IOT.
Interesse in de laatste nieuwtjes op vlak van technologie of marketing? Stijn helpt je graag verder!
Meer over Stijn Contacteer ons