30 juli 2021

Is e-mail marketing dood?

Home > Blog > Is e-mail marketing dood?

#InHetKort

E-mail Marketing is niet dood

Om meteen met de deur in huis te vallen en niemand op het verkeerde spoor te brengen: Nee, e-mail marketing is niet dood. Als we de algemene gebruikscijfers bekijken van e-mail is het overduidelijk, meer dan 90% van onze bevolking heeft een e-mailadres, waar het vooral de 65 plussers zijn die achterlopen. Ook al zijn tieners vooral in de ban van hun sociale media apps heb je vaak voor deze apps nog steeds een e-mailadres nodig om het te gebruiken. We gaan dieper in op waarom e-mail marketing nog een tijdje relevant zal blijven.

Hogere engagement cijfers dan sociale media

Je hebt vast al gemerkt dat je berichten op sociale media zoals Facebook of Instagram niet evenveel likes krijgen als de hoeveelheid volgers die je pagina heeft. Dat valt inderdaad sterk tegen, maar waarom juist? Door de grote concurrentie op vlak van sociale media in niet alleen organisch bereik maar ook betalend is het niet altijd even eenvoudig om tot bij de tijdlijn van je volgers te komen. Een goed marketing plan helpt hier natuurlijk wel bij, maar de cijfers van e-mail marketing spreken voor zichzelf.

E-mail marketing engagement versus social media

Gemiddeld over de verschillende sectoren is er 24% kans dat een e-mail wordt geopend. Dat is best veel als je naar de gemiddeld 10% engagement van volgers op sociale media kijkt. Heeft je designer zijn best gedaan? Dan heb je ongeveer 4% kans dat je lezer doorklikt via je e-mail. Het grootste verschil van e-mail en sociale media is dat e-mail campagnes heel direct hun doelpubliek bereiken. Bij sociale media is het vaak wat moeilijker en heb je een iets grotere kans op niet-relevante gebruikers die je post zullen zien. De rest van de familie van je doelpersoon krijgt je sociale media bericht ook te zien als de vader of moeder van het gezin die je hebt getarget een hartje reageert op je post. De kans dat ze de gerichte e-mail te zien krijgen die in hun inbox zat is dan weer kleiner en blijft bij je rechtstreekse doelpubliek hangen. Kortom: e-mail marketing bereikt je doelpubliek rechtstreeks en dit gaat je engagement cijfers ten goede.

Het verschil tussen een goede e-mail en spam

De kunst zit hem er wel in om je e-mails op de gepaste tijden, informatief genoeg en vooral bij de juiste personen af te leveren. We willen natuurlijk niet dat onze e-mails als spam worden gezien. De top 3 redenen waarom mensen zich uitschrijven uit je e-mail zijn zeer begrijpelijk:

  • Te veel e-mails ontvangen op korte tijd
  • Informatie in je e-mails is niet meer relevant voor de ontvanger
  • Zich niet herinneren dat ze zich ingeschreven hebben op je mailinglijst

Het is dus zeer belangrijk dat je e-mails bij de juiste personen terecht komen. Koop dus niet zomaar ergens een e-mail lijstje aan maar werk aan het opbouwen van een door je sociale media of website gegenereerde e-maillijst. Als te veel van je adressen je e-mail als spam markeren door onduidelijke informatie, te veel e-mails of gewoonweg zich nooit ingeschreven te hebben valt je campagne al in het water (en krijgt je domeinnaam een negatieve invloed bij je volgende campagnes).

email spam

De beste manieren om er voor te zorgen dat je e-mails niet als spam worden gezien zijn vrij eenvoudig te implementeren maar beginnen steeds met op de eerste plaats een kwalitatief goede e-maillijst. Spreek je ontvangers aan bij hun naam en hun interesses om er voor te zorgen dat je hun aandacht hebt al van bij het lezen van het onderwerp van je e-mail. Gebruikers vinden ook maar amper 15% van alle ontvangen e-mails nuttig, dus zorg er voor dat jouw e-mail bij deze 15% zal horen. Zoals we net hebben aangehaald heb je een kwalitatief goede e-maillijst nodig met meer dan alleen het e-mailadres van je gebruiker om dit tot een goed einde te brengen.

email marketing en gdpr

Wat met mijn e-mail marketing en GDPR?

Sinds de invoering van de GDPR wetgeving is het allemaal wat lastiger geworden. Wanneer we de wetgeving in detail bekijken zegt deze in mensentaal het volgende:

Het verwerken van gebruikersgegevens is enkel toegestaan door de General Data Protection Regulation indien de gebruiker de verwerking heeft toegestaan of als er een andere legale basis is.

Deze legale basis telt ook wanneer er een relevante relatie is tussen de gebruiker en de verwerker. Bijvoorbeeld als de gebruiker een klant is of als deze van een dienst geniet van de verwerker. Dit wil dus zeggen dat e-mail marketing is toegestaan zonder toestemming indien de gebruiker een klant is of een dienst geniet van de verwerker. Wel moeten we er bij vertellen dat de "legale basis" nooit tegenin de tegenspraak van de gebruiker kan gaan. Je kan dus nooit een e-mail sturen naar iemand die in het verleden zich heeft afgemeld van je lijst, maar je kan een klant die niet specifiek zich heeft afgemeld wel een mailtje sturen zolang hij dit niet doet. Een kleine grijze zone dus, meer info hier over lees je op deze website.

Foto Popkorn Team

Nog een paar tips voor je e-mail marketing

We geven je graag nog wat tips waar je moet op letten om in 2021 een succesvolle e-mail marketing campagne op te zetten:

  • Storytelling en interactiviteit: E-mail marketing gaat over je gebruiker. Betrek ze in het verhaal van je e-mail en biedt ze de juiste tools om met je e-mail aan de slag te gaan. Duidelijke informatie, gerichte Call-To-Action knoppen en meer zijn hier de boodschap.
  • Zorg voor herkenbaarheid: Het gaat allemaal om de ervaring van je gebruiker. Blijf bij je huisstijl, werk met gepersonaliseerde content en hou je focus bij de wensen van je gebruiker.
  • Test verschillende methodes: Splits je e-maillijst op en kijk naar het effect van je designs. Klikken je gebruikers vaker op mooie foto's? Gaan ze langere teksten eerder negeren? Iedere gebruiker reageert anders op een bepaald design.

Heb je na het lezen van ons artikel zin in het opstellen van een e-mail marketing campagne? Stuur ons gerust een berichtje.

Meer over Kevin Contacteer ons