Juni 2022

Is je creativiteit op en zoek je een goede campagne?

Home > Blog > Is je creativiteit op en zoek je een goede campagne?

#InHetKort

Is je creativiteit op en zoek je een goede campagne?

Iedereen heeft wel eens een goed idee, maar hoe zet je het om in een marketing campagne? Of wat als je helemaal geen goed idee hebt, maar je wil een campagne starten? Lees hier hoe je een een goede marketing campagne kan opstarten.

Start je creativiteit

#Target

Start met het einde

Iets doen omdat je iets moet doen is een veel voorkomende fout. Een campagne moet een specifiek doel hebben om ernaar toe te kunnen bouwen. Dit kan bijvoorbeeld een nieuw product in de markt zetten zijn of de verkoop van bepaalde dienst verhogen. Het doel kan alle kanten uit gaan, maar het moet er zijn om ervoor te zorgen dat je campagne gericht en meetbaar is.

Als je echt iets wil doen maar je weet niet wat kies dan voor een brand awareness campagne in een specifieke regio. Dit is een campagne gericht om je merk meer aandacht te geven.

Noteer alles wat je denkt

#LoveToWrite

Noteer alles wat je denkt

Hoeveel goede ideeën zijn er al geweest die nooit zijn uitgevoerd? Meer dan dat er al wel zijn uitgevoerd, dat is zeker. Maak een digitale map, een boek, post-it muur, … een plaats waar je zelf of met je team alle goede ideeën verzameld. Dit zorgt ervoor dat als je werkt rond een campagne alles van concepten samenblijft en losse ideeën gebruikt kunnen worden wanneer je ze nodig hebt.

Tijd voor een brainstorm

#NoBadIdeas

Tijd voor een brainstorm

Het woord dat iedereen kent maar zeer weinigen goed uitvoeren. Een brainstormsessie heeft enkele belangrijke elementen die ervoor kunnen zorgen dat je achteraf concreet aan de slag kan. Hier kan je enkele tips & tricks terugvinden:

  • Er zijn geen slechte ideeën, begin niet met kritisch denken en hou dit voor achteraf
  • Stel een coördinator aan, deze persoon zorgt ervoor dat er niet te ver van het onderwerp wordt afgeweken
  • Maak een verslag, zorg dat de uitkomst van de brainstorm wordt samengevat zodat goede concepten niet in de vergetelheid raken
  • Verdeel op het einde van de brainstorm verder de taken zodat het niet bij een concept blijft

Groepeer en concretiseer

#FromThinkingToDoing

Groepeer en concretiseer

Je hebt een muur vol post-its, een boek vol ideeën en een hoofd gevuld met concepten, wat nu? Groepeer alle ideeën, concepten of andere in groepen die samenhoren. Uit deze groepen kan dan een volgorde gekozen worden voor uitwerking of verdeeld worden per team. Met een groep losse ideeën rond eenzelfde thema kan je aan de slag voor de uitwerking van je campagne!

#BeCareful

Nog een laatste tip

Wat we regelmatig zien gebeuren bij campagnes is het te snel naar de uitwerking willen gaan. Hou in het achterhoofd dat de methode van uitwerking ondergeschikt is aan het concept. Ga dus niet zomaar van start met "Instagram campagne" aangezien dit slechts een medium is voor de uitwerking. Zelfs als je je volgers op Instagram wenst te vergroten is "Instagram campagne" geen goede start. Je kan ook aan de deur gaan kloppen voor likes of een vliegtuig inhuren met een banner waar je handler opstaat. Go nuts!

Foto Popkorn Team

Meer weten?

Zin om samen je volgende creatieve ideeën tot werkelijkheid te maken? Contacteer ons gerust.

Contacteer ons