Linkbuilding was enkele jaren geleden enorm populair voor het stijgen in de ranking op Google. Linkbuilding is een van de factoren die de vindbaarheid van een website verhogen. Het hebben van voldoende relevante externe links bepaalt voor een groot deel hoe goed een website gevonden wordt. Of deze SEO tactiek nog steeds werkt in 2020 ontdek je in deze blog.
Linkbuilding is een SEO tactiek waarmee je externe links verkrijgt naar je website. Zoekmachines zoals Google bekijken deze backlinks als een positieve referentie naar jouw website, een andere website raadt namelijk aan om jouw website te bezoeken.
Er zijn drie soorten backlinks die toegepast worden:
Google ‘verbiedt’ in de "richtlijnen voor webmasters" alle links die bedoeld zijn om de positie in Google te manipuleren. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat je geen links mag kopen of ruilen met andere webbeheerders om zo meer backlinks te krijgen voor jouw website. Portaalwebsites die dus als enige doel hebben om links te plaatsen zijn websites met een lage score en zullen dus ook weinig opleveren.
Google heeft de afgelopen jaren met updates zoals Panda, Penguin en Hummingbird geprobeerd om de foute manier van linkbuilding aan banden te leggen. Google wil dat je Linkprofiel op een natuurlijke manier ontstaat en dat de links naar jouw website relevant zijn.
Uit recent onderzoek blijkt nochtans dat de websites met hoogste ranking, ook enorm veel backlinks hebben en hierbij ook vele niet-kwalitatieve links tussen zitten. Wat het exacte algoritme is van Google weet helaas niemand, dus de oude technieken lijken momenteel nog te werken.
Hoewel de oude techniek van links kopen en ruilen wel nog blijkt te werken, raden wij toch aan om dit op een juiste manier te doen. Als Google echt sancties zal uitbrengen kan dit grote gevolgen hebben voor je website en je wil niet verdwijnen uit de grootste zoekmachine ter wereld. Kwaliteit is en blijft belangrijker dan kwantiteit!