Enkel in België zijn er al een massa webbureau’s, reclamebureaus, communicatiebureau’s, freelancers en zo veel meer. Niet al deze bureau’s zijn daarom hetzelfde, dit van kwaliteit tot transparante communicatie. In deze blog lees je meer waar je zeker op moet letten bij het kiezen van een bureau.
Laat je niet vangen door de prijs, dat de prijs belangrijk is in je keuze is logisch maar ga niet blindelings voor de goedkoopste want je kan snel bedrogen uitkomen. Denk bij het maken van je beslissing aan de regel van 3 -> snel - goedkoop - kwalitatief. 2 van de drie horen steeds samen maar alle 3 is een utopie (snel en goedkoop = niet kwalitatief, goedkoop en kwalitatief = niet snel, snel en kwalitatief = niet goedkoop).
Er zijn verschillende bureau’s die gebruik maken van de onwetendheid van heel wat zelfstandige ondernemers met hun contracten voor een website, de zogenaamde “wurgcontracten”. In deze wurgcontracten is het niet mogelijk om het contract te laten ontbinden tenzij je je contracttijd afwacht (vaak 3 tot 5 jaar) of een belachelijk hoge verbrekingsvergoeding betaald. Deze bedrijven richten zich vaak tot de kleine ondernemers en zelfstandigen met loze beloftes. Je zou zogezegd vanalles krijgen (website, hosting, laptop, …) maar wanneer het contract getekend is krijg je niet veel en gaat de prijs omhoog. De vriendelijke verkoper die waar je je contract bij hebt getekend lijkt van de aardbol verdwenen te zijn en wanneer je klachten over het bedrijf opzoekt blijkt de lijst enorm lang te zijn.
Naast deze wurgcontracten moet je ook letten dat je eigenaar van de website bent. Dit is zeer belangrijk als je van bureau wil veranderen of het bureau failliet gaat, zo kan je eenvoudig je website overdragen naar een andere hosting. Hoe kan je deze wurgcontracten herkennen?
Heb jij al één van bovenstaande wanpraktijken meegemaakt of wil je graag tips over een goed bureau dan kan je ons altijd contacteren en zullen we je vrijblijvend advies geven. Ook wij willen de web wereld verbeteren en dit op een eerlijke en correct manier.
Dat de digitale wereld contant in verandering is hoeven we je vast al niet meer te vertellen, zorg dan ook dat het bureau dat instaat voor jouw website/online marketing/… ook niet stilstaat. Als een bureau je wil overtuigen voor hun te kiezen omdat ze websites aanbieden die ook op mobiel werken, dan kan je er vrij zeker van zijn dat dit niet een vooruitstrevend bureau is. Responsieve websites zijn nu eenmaal een standaard en geen extra service meer.
Het is belangrijk om als eigenaar van je bedrijf te weten wat er op de website gebeurt. Vraag daarom op regelmatige basis een rapport met data van de website. Daarin kan je zien of je website veel wordt bezocht en op welke pagina’s ze terechtkomen, als de bezoekers niet op je belangrijkste pagina geraken dan weet je dat er iets aan de website veranderd zal moeten worden.
Gelukkig is er ook goed nieuws, de meeste bureaus zijn wel eerlijk en hoef je je geen zorgen te maken. Om af te sluiten willen we nog meegeven dat het heel belangrijk is om een bureau te kiezen waar jij je goed bij voelt. Zorg dat er een kennismakingsgesprek is en zorg dat jij en het bureau op dezelfde golflengte zitten. Een klik voelen met het bureau is een must, als je het gevoel niet hebt dat dit bureau jouw bedrijf optimaal kan helpen dan is dit niet het ideale bedrijf voor jou.
Zit je zelf vast in een wurgcontract of twijfel je over een bureau? Contacteer gerust Stijn voor een babbel.
Meer over Stijn Contacteer ons