16 maart 2018

SEO for dummy’s

#InHetKort

Oh ja, dat SEO ding

‘SEO’, je hebt het misschien wel al eens hier of daar gehoord maar wat is het nu eigenlijk? En waarom draaft iedereen er steeds over door? Search Engine Optimization of “SEO” is in mensentaal simpelweg ‘je website zo goed mogelijk optimaliseren om zo hoog mogelijk te verschijnen bij Google na een zoekopdracht, en dit zonder te adverteren.’

SEO is life.

Als je in Google een zoekopdracht uitvoert ga je meestal niet verder zoeken dan de eerste 5 websites, toch? En wist je trouwens dat er een 2e pagina bestaat bij Google? En een 3e? De realiteit is dat enorm weinig mensen verder kijken dan de eerste pagina en dus is het ook hét doel van alle websites om een zo hoog mogelijke positie op die 1ste pagina te bemachtigen. Als je dat voor elkaar speelt, kan je namelijk rekenen op een gratis stijging in bezoekersaantallen en bijgevolg een stijging in aankopen van jouw product of dienst.

But.. How?

Maar hoe gaat dit in zijn werk? Als je je in beeld dat er miljoenen bedrijven zo hoog mogelijk in deze rankings willen geraken, kan je je voorstellen dat dit geen makkie is. Daarboven laat Google enkel hints vallen over hoe je je score kan verbeteren. Het algoritme is namelijk topgeheim. Deze hints omzetten naar de praktijk is dan ook key om je score te verbeteren. Wij geven je alvast de 3 belangrijkste hiervan mee.

Content is king

Deze over gebruikte quote hangt iedereen ondertussen wel al de voeten uit, maar haalt een zeer belangrijke factor aan in de rankings van Google. Sommigen zouden zelfs zeggen dat dit dé belangrijkste regel is uit het algoritme.

Enkele ergernissen die je misschien bekend voorkomen. Je bent op zoek naar informatie over een sportevenement van je dochter. Je komt op de website waar je naar zocht maar vindt enkel info over reeds gepasseerde evenementen. Of je bezoekt een website van de zoo op zoek naar een dolfijnenshow en krijgt enkel info te zien over hoe dolfijnen met elkaar communiceren. Frustrerend, toch? Hierdoor zijn er een aantal subregels opgesteld rond content:

  • Je content moet regelmatig aangepast worden zodat hij steeds up to date is. Veel mensen gebruiken hiervoor een blog.
  • Je content moet uniek, kwalitatief zijn en keywords bevatten uit jouw sector waar mensen op zullen zoeken. Zo komen ze gemakkelijk op jouw website terecht en is de kans groter dat ze vinden waar ze naar zochten.

SEO page visual

Architecture is queen

Je content mag dan nog zo spectaculair zijn, mensen moeten hem wel kunnen vinden. De structuur van je website is dan ook een volgende factor die sterk inspeelt op de rankings. Je website moet een duidelijke structuur bevatten. Dit betekent een duidelijke navigatie, breadcrumbs waar nodig, herhaling van de belangrijkste pagina’s in de footer,… Het moet duidelijk zijn voor mensen waar ze zich op de website bevinden en hoe ze naar een andere pagina navigeren. Daarbuiten moet het voor Google’s crawlers ook duidelijk zijn wat alles is en hoe de website in elkaar zit. Enkel zo kan hij de juiste pagina’s tonen aan de juiste mensen. Afbeeldingen moeten dus ook telkens van een alt tag voorzien zijn met hierin een beschrijving van de inhoud van de afbeelding.

How popular are you?

Structuur brengt ons ook meteen naar de derde regel die we vandaag bespreken: links. Ook via je url’s moet je de structuur van je website duidelijk maken aan je bezoekers. Als ze in de navigatie een paar niveau’s diep gaan, moet dat te zien zijn aan de url’s. En bij een inkorting van deze url’s moeten ze zich terug omhoog kunnen begeven.

Daarbuiten bekijkt Google ook steeds hoeveel websites naar jouw site linken. Dit bepaald voor Google namelijk hoe populair je bent. En hoe populairder, hoe meer zin hij heeft om je website aan mensen te tonen.

Hoewel er nog talloze andere belangrijke regels zijn waar je best rekening mee houdt, hopen we je hiermee alvast op weg gezet te hebben. Vergeet zeker niet dat SEO een continu proces is en dus regelmatig moet bijgeschaafd worden.

Foto Popkorn Team

Hulp nodig met je online marketing?

Ken je Kevin al?
Hij gaat samen met jou je online marketing strategie bekijken en optimaliseren. Contacteer Kevin en hij gaat meteen aan de slag om zo veel mogelijk conversies te halen voor jouw bedrijf.

Meer over Kevin Contacteer ons