28 november 2019

Wat is Black Friday nu eigenlijk?!

Home > Blog > Artikel

#BlackFriday

In het kort

De marketingstunt van het jaar, Black Friday, hoewel maar een minderheid weet waar het vandaan komt probeert iedereen zijn graantje mee te pikken tijdens deze shoppingdag of beter shoppingweek. Van de bedrijven die de sales willen boosten tot de klanten die het koopje van hun leven willen doen. In dit artikel gaan we van de geschiedenis naar de ideale marketingstrategie tot enkele tips voor als je zelf wilt gaan koopjes doen.

Black Friday geschiedenis

#Throwback

De geschiedenis

Black Friday is overgewaait uit Amerika en valt altijd op de vrijdag na Thanksgiving. Deze dag wordt gezien als de start van de kerstshopping en er zijn ook veel mensen die deze dag vrijaf hebben in Amerika. De naam zelf werd de eerste keer gebruikt in de jaren 60 en komt oorspronkelijk van de verwijzing naar de verkeersdrukte die de dag met zich meebrengt. Tot op heden wordt Black Friday gezien als één van de belangrijkste dagen in de verkoop in Amerika. Logisch toch dat deze dag nu ook bij ons ingeburgerd is, wie wil de kerstperiode nu niet starten met extra verkoop?

Offline Black Friday

#Offline

Black Friday is geen online shopping event

Black Friday komt zoals eerder besproken van de drukke straten tijdens deze shopping dag. Dit kunnen we vandaag wel weg laten aangezien iedereen bij deze dag aan online shopping denkt in plaats van de beste deals te gaan zoeken in de lokale winkels. Als tegen reactie van de webwinkels op Black Friday is er de eerst volgende maandag Cyber Monday, de dag dat de webwinkels kortingen geven. Als we naar de campagnes vandaag de dag kijken kunnen we wel stellen dat Black Friday veel sterker is als naam dan Cyber Monday en de kans groot is dat Cyber Monday dus ook niet volledig zal inburgeren of zelfs zal verdwijnen.

"We zouden het in Europa Cyber Friday kunnen noemen en maandag Black Monday. Waarom? Als maandag alles geleverd moet worden zorgt dit voor een bijzondere piek in het transport van pakketjes."

Traditie Black Friday

#Tradition

F*ck traditie

Als we Black Friday zien vanuit een commercieel oogpunt kunnen we heel eenvoudig zeggen dat we de traditie achterwegen moeten laten. In België geeft niemand om Amerikaanse tradities, we willen enkel de beste koopjes doen, dus waarom zouden we het moeilijker maken? Hoe kan je nu het best mee op de kar springen van Black Friday? Omdat Black Friday rond extreme koopjes gaat is het belangrijk om mensen echte koopjes aan te bieden. Het is bijvoorbeeld interessanter om een (zwart) product extreem af te prijzen dan op een heel gama 2% korting te geven. Waarom? Omdat klanten nu eenmaal een echte Black Friday Deal willen doen en niet gewoon goedkoper gaan shoppen.

Shopping Black Friday

#WatchOut

Ga je zelf shoppen let dan op!

Black Friday is de dag waar je uitzondelijke deals kan doen, maar ook niet altijd. De naam is al zo ingeburgerd dat iedereen bij Black Friday aan gigantische kortingen denkt maar dit is niet altijd waar. In Europa zijn er veel winkels die de naam gebruiken omdat acties rond deze periode nu eenmaal Black Friday Acties worden genoemd. Enkele voorbeelden: Coolblue dat ooit de prijs net voor Black Friday omhoog deed om zo een grotere korting te kunnen geven op Black Friday zelf, Gamma dat de naam Black Friday gebruikt voor een kortingsactie die ze enkele malen tijdes het jaar doen.

Tip: Laat je niet vangen aan de woorden "uniek", "éénmalig", ... . Veel bedrijven doen heel het jaar door acties of geven slechts een kleinere korting dat ze doen bleiken uit hun marketing.

Foto Popkorn Team

Wees voorbereid.

Onze laatste tip? Goedkoop is niet altijd een goede koop, de achterliggende betekenis mag je zelf invullen.

Meer over Stijn Contacteer ons