DAF Trucks België Luxemburg

Online marketing Social Media

Online community beheer

Home > Cases > DAF Trucks BELUX

#DAFTrucksBELUX

Multinational met een liefde voor vrachtwagens.

DAF Trucks is gespecialiseerd in de ontwikkeling en productie van lichte, middelzware en zware vrachtwagens. Bij DAF staat de chauffeur centraal, en zij bieden een uitgebreid scala aan diensten aan via hun concessiehouders. Sinds de lancering van de Pure Excellence reeks in 2017 hebben België en Luxemburg beslist om ook in te zetten op sociale media marketing met Popkorn als hun vaste partner.

Persoonlijk

Communicatie op Sociale Media

Als één van de marktleiders in Europa als vrachtwagenconstructeur heeft DAF een zeer grote doelgroep. Als merk is het dan ook belangrijk om op een optimale manier te communiceren met verschillende doelgroepen. Door middel van het opstellen van verschillende persona’s die de doelgroep samenvatten was de eerste aanzet naar de uitbreiding van een lokale (België en Luxemburg) marketingstrategie gestart, Facebook here we come.

DAF Facebook pagina in MacBook

Analyse

Rekening houden met meer dan concurrenten alleen

DAF Trucks BELUX heeft verschillende hoofd-factoren die de uiteindelijke strategie hebben bepaald. Zo zijn er meerdere concurrenten die reeds enkele jaren eerder gestart waren met Facebook, al dan niet doordacht; verschillende afdelingen van DAF in andere landen die een eigen sociaal media beleid doorvoeren; een overkoepelend beleid met instructies vanuit het hoofdkantoor; een ruim aantal concessiehouders verspreid over België en Luxemburg; verschillende fanpagina’s verspreid over de wereld en de reeds bestaande marketing kanalen waarop een sociale media strategie moet aansluiten. Al deze data vormden we daarna om tot een gestructureerd geheel in de vorm van een sociale media strategie.

DAF Facebook pagina in MacBook

Strategie

Van Facebook naar LinkedIn naar Instagram naar …

Het vergroten van de zichtbaarheid van DAF op sociale media zorgt voor een verstevigd marketing plan en communicatiestrategie. Door middel van het aanspreken van de verschillende persona’s en het afstemmen van de content op de doelgroepen, creëerden we consistente, kwalitatieve en interessante content voor DAF op Facebook. Snelle response en een goed afgestemde communicatie zorgde al snel voor positieve reacties van fans en chauffeurs.

Luc Serrien - Marketing & Dealer Development Manager DAF Trucks BELUX

We hebben een actieve social media beleving voor DAF en bieden een meerwaarde aan onze chauffeurs.

Basis

Allereerst richtten we ons op het voorzien van een consistente aanwezigheid op sociale media in combinatie met kwalitatieve content. Daarnaast gaven we aandacht aan het creëren van interactie met de volgers van DAF en schakelden we gesponsorde content in om potentiële volgers te bereiken.

Snelheid

Als bedrijf krijgt men vaak feedback of vragen op social media. Deze werden altijd meteen teruggekoppeld naar onze contactpersonen bij DAF Trucks BELUX. Vanaf dat wij de nodige informatie verkregen, vormden wij de gepaste response. Deze situaties juist behandelen zijn namelijk van groot belang voor de reputatie naar klantvriendelijkheid.

Projectflow

Op regelmatige basis wordt het bestaande contentplan nog bijgewerkt zodat steeds de meest recente berichten worden gecommuniceerd. Zo wordt er steeds zorgvuldig geselecteerd afhankelijk van de highlights van de betreffende week zoals speciale dagen, evenementen of actualiteit.

DAF Facebook pagina in iPhone elipse

Content creatie

Video, Animatie, 360° foto’s en nog veel meer

Om efficiënt de primaire doelgroep van DAF Trucks BELUX, truck chauffeurs, te bereiken is het essentieel specifieke content te voorzien. Een gezonde afweging tussen wat belangrijk is voor de verschillende doelgroepen legt de basis van het contentplan. Succesvolle content creëren en aanleveren die ieder dag de community aanspreekt en waar op verder gebouwd kan worden was en is nog steeds de ondersteuning die we DAF Trucks BELUX geven op sociale media.

Wat we hebben gerealiseerd voor DAF Trucks

Continuiteit en kwaliteit

Allereerst richtten we ons op het voorzien van een consistente aanwezigheid op sociale media in combinatie met kwalitatieve content. Daarnaast gaven we aandacht aan het creëren van interactie met de volgers van DAF en schakelden we gesponsorde content in om potentiële volgers te bereiken.

Snelheid

Een constante monitoring van alle data is noodzakelijk. Situaties juist behandelen zijn van groot belang voor de interactie en reputatie naar de volgers.

Groei

Een succesvolle aanwezigheid op sociale media wordt niet enkel gemeten door volgers maar voornamelijk door interacties. Een zorgvuldige selectie van content die aansluit bij de actulaiteit zorgt nog steeds voor de nodige groei in volgers en interactiviteit.