In deze tijden heeft iedereen wel al eens het “Hier zou een webshop voor moeten bestaan” ideetje gehad. Stel dat je effectief ook je ideetje in de realiteit wil brengen, hoe doe je dat dan? We bekijken het samen verder!
De eerste 3 stappen die je zal moeten ondernemen zijn het vergaderen van kennis in bepaalde aspecten van je e-commerce. Deze zijn:
De digitale ervaring met je e-commerce van je klanten hangt volledig van jou af. Je levert je content aan bij elke klant die op je website zal terecht komen op een manier die je zelf vormgeeft. Natuurlijk wil je dat ze een positieve ervaring er op nahouden, maar hoe kan je dat doen als je je klanten niet kent? Je toekomstige klant moet iemand zijn die je door en door kent zodat je er alles aan kan doen om aan zijn of haar noden en wensen te voldoen.
Je kan al deze informatie ontdekken door persoonlijk om te gaan met je klant. Gebruik sociale media om rechtstreeks met ze te praten, ontdek hun meest gebruikte communicatiekanalen en meer. Hoe meer je weet over je klanten, hoe beter je content en digitale activiteiten kan afstellen op hun gedrag.
Je denkt hoogstwaarschijnlijk wel dat je genoeg afweet over de sector waar je een e-commerce in wil starten, maar meer onderzoek en analyse kan nooit kwaad. In deze digitale tijden evolueert de webwereld enorm snel. Elke nieuwe ontwikkeling heeft al een opvolger in de maak die nog beter is. Hoe beter je kennis over de huidige digitale stand van zaken van je sector hoe beter je kan inspelen op de toekomst.
Dankzij hoe breedschalig de digitale tools kunnen inspelen op de data van je concurrentie is het meer dan ooit eenvoudig om je concurrentie te begrijpen. Hun kracht en zwakke punten identificeren is een niet te onderschatten kennis om op verder te werken. Je kan hun sociale media kanalen gaan onderzoeken om hun strategie te doorgronden. Zo weet je al wat wel, of juist niet, kan werken voor je eigen kanalen. Dankzij deze kennis kan je bijvoorbeeld een unieke positie innemen die gebruik maakt van een bundeling uit de sterkste punten van je concurrentie. En dat op een markt waar je concurrentie misschien zelfs nog niet succesvol is.
Het allerbelangrijkste in een e-commerce omgeving is je digitale identiteit. Als je webshop er niet aantrekkelijk en eigentijds uitziet maak je weinig kans tegen concurrentie waar dit wel het geval is. Het is nog steeds je digitale uitstelraam en een portaal dat 24/7 instaat voor de verkoop van je producten. Het is vaak niet een kwestie van veel geld maar een kwestie van tijd en aandacht om een succesvolle website te bekomen.
Koppel de data die je over de noden en wensen van je klanten hebt verzameld aan een sterk webdesign. Je design moet een unieke uitstraling zijn van je bedrijf en herkenbaar zijn voor je klanten. Gebruik je website om je troeven uit te spelen op een manier die je klanten aanspreekt. Wil je meer weten over hoe je kan inspelen op de ervaring van je gebruikers op je website? Check dan zeker een van onze vorige artikels.
SEO (Search Engine Optimizing) is een niet te onderschatten, essentieel deel van je digitale marketing strategie. Stel een lijst op met de belangrijkste keywords waar je klanten actief naar zoeken wanneer ze op zoek zijn naar je producten. Je bedrijf bovenaan de Google zoekresultaten krijgen voor de juiste zoektermen is een belangrijke missie die nooit eindigt. Je kan alles over SEO te weten komen in ons vorige artikel over SEO.
Zorg van in het begin voor een strategie waar je tijd en ruimte maakt voor het genereren van kwaliteitsvolle content. Deze content kan je gebruiken op zowel je website en sociale media kanalen om steeds nieuwe, relevante informatie te kunnen bieden voor je klanten. Dit komt niet alleen de digitale aanwezigheid van je bedrijf ten goede maar is ook nog eens goed voor je SEO.
Om je ecommerce echt tot een succes te laten doorgroeien is het belangrijk om steeds te blijven innoveren. Er zijn talloze tools online beschikbaar die zeer uiteenlopende doelpublieken kunnen bereiken. Het zou zonde zijn om hier geen gebruik van te maken. Deze bevinden zich niet alleen op sociale media maar ook gewoonweg op Google onder de vorm van SEA. Check zeker enkele van onze artikels die je op weg kunnen helpen hiermee:
Hulp nodig met je e-commerce website? We helpen je graag verder.
Meer over Kevin Contacteer ons